Ook in 2015 vinden magazines zichzelf heruit

Wordt 2015 het jaar van ‘magazines new style’? Zo kondigt het zich op internationaal vlak alvast aan. Enkele gerenommeerde titels kiezen dit jaar voor een nieuwe aanpak, waarbij print en online een nieuw evenwicht vinden.

2015 kondigt zich aan als een veelbelovend jaar voor magazines. Zo pakte The New York Times Magazine, een klassieker binnen de magazinemarkt, vorige maand uit met een totaal vernieuwd blad én een complementair webluik. Dat bevat voor het eerst artikels en foto’s die enkel voor internet gemaakt worden. Dagelijks zal gemiddeld een drietal verhalen gepost worden op de de web- en mobiele sites van het magazine.

Het lijkt erop dat ook The New York Times Magazine de digitale wereld omarmt en tegelijkertijd trouw blijft aan zijn DNA. En dat wordt door de adverteerders gesmaakt: de eerste editie ‘new style’ telde 220 pagina’s, waaronder 121 advertenties. Daarmee wat het de dikste editie uit de geschiedenis van het blad! Adverteerders zijn blijkbaar helemaal mee met het vernieuwde concept en zelfs modemerken als Diesel waren van de partij.

Een ander opmerkelijk voorbeeld van een magazine dat succesvol het nieuwe tijdperk is binnengestapt, is TU. De naam doet wellicht geen belletje rinkelen, maar TU is hét vakblad voor technologie in Noorwegen. Het bestaat sinds 1854 (!), maar kende ironisch genoeg heel wat moeilijkheden met de overgang naar een multimediaal merk.

De jongste jaren maakte het echter de switch van ‘papieren magazine’ naar een merk, met plaats voor print, online en events. Opmerkelijk: ondanks het feit dat het aantal edities per jaar van 44 naar 18 daalde, steeg het aantal lezers. Het geeft volgens de uitgever aan dat de lezer nog steeds gek is op z’n blad. Een belangrijke stap die TU gemaakt heeft, is het gebruik van ‘big data’. Door zoektrends en gedrag nauwkeurig te volgen en te analyseren, kan de redactie heel goed voorspellen wat de lezersbehoeften zijn van het moment en daarop inspelen in de contentplanning.

Voor 2015 heeft TU alvast ambitieuze plannen om vooral de digitale groei te versnellen, onder andere door de lancering van een forum.

Lees het verhelderende interview met de uitgever van TU hier