Paid content in Europa: wie betaalt wat?

Betaalde content zou weleens het businessmodel van de toekomst kunnen zijn, want, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, blijken lezers wél bereid te betalen voor kwaliteit. Zijn zij wellicht wakker geschud door ‘fake news’-debacles en clickbait-teleurstellingen? 66% van de kranten en 71% van weekkranten en -magazines bieden inmiddels op een of andere manier betaalde content aan, zo blijkt uit een Reuters-studie in zes Europese landen. De (lokale en internationale) uitgevers die alleen digitaal publiceren, bieden daarentegen 97% gratis aan.

Reuters Digital News Report 2017De studie onder 171 Europese mediahuizen (kranten, magazines, digital, TV) ontdekte dat gemiddeld 13,64 euro per maand betaald wordt voor content. De twee meest gebruikte modellen zijn: het ‘freemium’-model waarbij sommige content gratis is en premium content betalend; en het ‘meter’-model waarbij lezers beperkt een aantal artikels per maand gratis krijgen en meer-consumptie betalend is. Freemium is van deze twee het meest gebruikelijk.

Grote verschillen

De variatie in bedragen is enorm: maandabonnementen van 2,10 euro in Polen tot 54,27 euro in Groot-Brittannië. Niet verrassend is de betalingsbereidheid voor economische, zakelijke content het hoogste (gemiddeld 25,67 euro). Uiteraard zijn de verschillen in lokale markten debet aan de prijsverschillen, maar het aanbod per uitgever kan ook nog anders zijn, variërend van digitale content tot toegang tot digitale edities in PDF, archieven en mobiele apps.

Monthly payments for content in EuropeOok op andere vlakken zijn er grote verschillen tussen de zes onderzochte landen. Het ‘paid content model’ is in Finland, Polen en Frankijk al sterk doorgevoerd en betreft 87-95% van het aanbod. Daarentegen bieden uitgevers in Duitsland 48% van hun content gratis aan, terwijl in Italië (60% gratis) en Groot-Brittannië (67%) zelfs het grootste deel nog gratis is. Volgens Reuters zijn de laatste drie genoemde landen markten met een zeer sterke mediaconcurrentie, waarbij zelfs sterke mediamerken bang moeten zijn voor hun marktaandeel wanneer ze een paywall invoeren.

Minder reclame?

Reuters concludeert dat de meeste nieuwsmedia de afhankelijkheid van een businessmodel dat gebaseerd is op reclame, afbouwen. In plaats daarvan komen hun inkomsten uit verschillende betaalmodellen, native advertising, e-commerce, events etc. Anderzijds blijven veel aanbieders, met name degenen met hun wortels in digitaal, publieke en commerciële televisie en kleinere kranten, doorgaan met het advertentiemodel (of overheidsgeld) met gratis toegang tot hun content.

In een aantal gevallen blijkt content toch niet volledig gratis en moeten lezers zich bijvoorbeeld registreren of reclame accepteren om toegang tot de content te krijgen.

Een interessante ontwikkeling die de acceptatie van betalen voor content zeker zal helpen, is de aangekondigde afschaffing door Google van het ‘first-click-free’ principe. (Meer info hier) Uitgevers kunnen vanaf nu dus zelf bepalen hoeveel content ze gratis geven en dat kan zelfs helemaal niks zijn. Dit heeft vanaf dat moment geen consequenties meer voor de search-resultaten. Tot nu toe eiste Google dat de eerste drie artikels gratis moesten zijn.

Bron: Reuters Digital News Report

Meer over dit onderwerp:

 

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: