Personalisatie van magazines door nieuwe druktechniek

Télé Star zorgde in Frankrijk voor de primeur. Mondadori France maakte in december gebruik van ‘inkjet personalisering’ voor zijn Numéromania-campagne in Télé Star. De innovatie zat hem in de unieke nummercode die digitaal gedrukt werd op een specifieke pagina in ieder exemplaar van het magazine. Lezers konden zo deelnemen aan een wedstrijd. Vanwege het succes van deze campagne zal Mondadori de nieuwe techniek ook in andere magazinemerken toepassen.

Het was alleszins de eerste keer dat deze techniek in magazines gebruikt werd en het opent meteen legio mogelijkheden voor uitgevers en uiteraard ook adverteerders die op zoek zijn naar een hoger engagement van het publiek. En wat misschien nog belangrijker is in deze tijd van big data: het wordt gemakkelijker om via magazines namen en e-mailadressen te verzamelen van geïnteresseerde consumenten. Zoals Dominique Aymard (Director of Industrial Operations, Mondadori France) het stelt: “Het gebruik van deze nieuwe technologie is een belangrijke stap in onze strategie om waarde te creëren met onze papieren magazines.”

Doordat mediabedrijven meer gebruikmaken van geïntegreerde digital printing kan er ook gevarieerd worden in de content: informatie en beeld worden bijvoorbeeld aangepast in functie van de regio of de voorkeuren van bepaalde publieksgroepen. Die Welt, net als Mondadori onderdeel van Axel Springer, doet dat bijvoorbeeld al. Merken kunnen namen, adressen, kaarten of QR/AR codes in hun advertenties personaliseren (denk daarbij ook aan coupons bijvoorbeeld).

Let op: heel wat magazines worden al volledig digitaal gedrukt, maar dat betekent niet dat personalisering automatisch mogelijk is. Kodak is momenteel vrijwel de enige aanbieder van deze techniek, waarbij de personalisering geen invloed heeft op de snelheid van de drukpers.