Premium merken voelen zich thuis op magazine websites

Consumenten bezoeken magazine mediasites vooral uit honger naar actuele en betrouwbare informatie. Daarnaast vinden ze er zogenaamde ‘value added content’, zoals foto’s, video en ander beeldmateriaal. En dat is de beste omgeving voor premium merken, zo concludeert een nieuwe Spaanse studie uitgevoerd door PwC*.Magazines' content and rich media provide a framework for advertising

De studie zocht een antwoord op de vraag hoe consumenten, adverteerders en agencies websites van magazinemerken beoordelen en gebruiken, zowel het redactionele product als de commerciële boodschappen.

De redactionele content van magazine media wordt zowel door consumenten als adverteerders gezien als zeer waardevol en geloofwaardig; zelfs veel meer die dan andere media, zo blijkt uit de studie. Magazinewebsites beschrijft men met dezelfde waarden als het papieren magazine: relevant, interessant en betrouwbaar. Advertenties op deze websites profiteren daarvan, omdat consumenten deze ook hoger aanslaan en ze meer aandacht geven dan reclame op andere websites. Dit leidt dan weer tot meer interactie met de advertenties.

Magazinemerken worden gezien als het meest geschikte platform voor premium merkcampagnes. Adverteerders en agencies zijn het met elkaar eens dat de websites van magazinemerken een goede omgeving bieden voor een positieve reclame-ervaring met merkbekendheid en impact als resultaat.

Digital magazines are one of the best valued platforms to generate brand awareness

Magazinelezers gebruiken de websites van hun favoriete magazinemerk zeer regelmatig: ze komen er vrijwel dagelijks en ze volgen de social media kanalen op de voet. Vrouwen zijn op Facebook te vinden, terwijl de Spaanse mannen meer via Twitter in contact blijven. Uiteraard gaat dat steeds vaker via mobiele apparaten.

De Spaanse organisatie ARI voerde in samenwerking met een aantal grote uitgevers al eerder onderzoek uit naar magazine websites. De resultaten van het eerdere onderzoek lieten al zien dat consumenten geneigd zijn om advertenties in een kwalitatief hoogwaardige omgeving positiever te beoordelen, met name interessanter en betrouwbaarder. Maar ook recente studies in Groot-Brittanië (i.o.v. Bauer) en de Verenigde Staten (Meredith Sales Guarantee) tonen aan dat de krachtige band tussen lezer en magazinemerk een groot voordeel voor adverteerders oplevert, ongeacht het merkplatform dat men inschakelt.

Meer lezen over de Spaanse studie? Klik hier

* De studie getiteld Magazine websites: Usage and perception, in opdracht van Spanjes Asociación de Revistas de Información (ARI) en uitgevoerd door PwC, gebruikt kwalitatieve en kwantitatieve methoden om de mening van 1.600 magazinelezers en een aantal adverteerders, agencies en uitgevers in kaart te brengen.