Print ‘disrupteert’ de digitale wereld

Print is terug van nooit weggeweest. Niet zozeer omdat print goed voor je is (lees dit artikel maar eens), maar vooral omdat gebruikers de voordelen en positieve eigenschappen ervan hebben (her)ontdekt. Het Britse marketing- en communicatiebureau Wardour spreekt, op basis van eigen onderzoek, zelfs van de disruptie van de digitale wereld door print. En wie zijn de grootste fans van papier? Jongeren.

Lees ook: WeTransfer: “Een grote voorsprong van magazines in het digitale tijdperk is het verrassingseffect”

Het Wardour-onderzoek  onder 2.001 consumenten van 18 jaar en ouder toont dat print zijn groei vooral aan de stijgende populariteit onder jongeren dankt. Dit kwam ook aan bod tijdens het MAGnify-panel als trend bij Millennials en GenZ: die tastbare zaken zoals papieren magazines herwaarderen (bekijk de video hier).

Jongeren zijn het afgelopen jaar steeds meer print gaan lezen naast hun online mediaconsumptie (online is overigens bij alle leeftijdsgroepen gestegen). Zowel de groep Generatie Z (18 tot 24) als de leeftijdsgroep tot 35 jaar is het afgelopen jaar meer via de printkanalen gaan lezen. De toename is hoger dan bij mensen in andere leeftijdscategorieën. De verwachte verschuiving naar digitaal lezen bij jongeren blijft dus uit en er is eerder sprake van een omkering richting print.

Wanneer je dit weet, is het ook niet zo verrassend dat de grote digitale merken de afgelopen tijd steeds vaker printpublicaties lanceren: Airbnb, Facebook, Uber, Wetransfer, Amazon… en Buzzfeed.

Digitaal én print

De printinteresse van jongere generaties manifesteert zich vooral op het gebied van vakbladen (15% alle respondenten, en maar liefst 28% GenZ!), maar ook magazines, brochures en rapporten van bedrijven leest men liever op papier (10% allen, 19% bij 25-34 jaar). Van de jongeren geeft 75% aan minstens één magazine per maand te lezen.

Een groot voordeel van print, vinden de ondervraagden, is dat het ervoor zorgt dat informatie beter wordt onthouden. Deze opvatting wordt ondersteund door onderzoek (lees ook: Wat zegt de neuroscience over magazinereclame?). Bijna de helft (44%) van de ondervraagden is het ermee eens dat ze eerder geneigd zijn zich iets te herinneren dat ze in print hebben gelezen vs op een beeldscherm (slechts 12% was het daar niet mee eens).

Het is dus niet een keuze tussen digitaal of print, maar bij voorkeur een aanbod van beiden om je boodschap over te brengen, zo concludeert Wardour:

“In an era when trust in business and society is falling, this ability for brands to create and generate trust through the right content creation and strategy shouldn’t be underestimated. For all these reasons and more, it’s time to rethink ink.”

Concentratie en vertrouwen

Consumenten vinden het ook veel gemakkelijker om zich met print te concentreren op het bericht (54% stemde hiermee in, slechts 11% was het oneens). Vooral bij gecompliceerde berichten geeft 61% de voorkeur aan print.

Daarnaast vindt 25% van de ondervraagden de informatie in print betrouwbaarder dan online. Slechts 6% zei dat ze digitaal meer vertrouwen. En ook die ervaring wordt krachtig ondersteund door internationaal onderzoek in verschillende landen. (lees hier meer),

Bron: Delineate, Opinion 

Andere interessante artikels:

N.B. lijst van geteste media: Online newspapers or news sites – Digital news feeds and apps – Online magazines – Online brochures and catalogues – Brand corporate websites and blogs – Independent blogs – Brand social media channels – Other social media channels (eg from peers and friends) – e-books – Print newspapers – Print magazines (consumer/mainstream) – Print magazines (trade or industry) – Print magazines from associations, charities and groups – Print books – Brands’ printed brochures, reports or magazines – Brands’ catalogues