“Print is haute couture, digital is prêt-à-porter”

Hij is allicht de grootste expert in magazine media-innovaties. Juan Señor, Partner bij de Britse Innovation Media Consulting Group, heeft een duidelijke boodschap voor uitgevers én voor adverteerders. U hoort ze op 6 oktober tijdens ons MAGnify-event. “De kans is groter dat je door de bliksem geraakt wordt dan dat je op een banner klikt.”

MAGnify banner

U volgt de uitgeverswereld wereldwijd op de voet. Welke belangrijke innovaties ziet u?

Laat ik het even omdraaien. Magazines die willen overleven, moeten drie zaken doen. Ten eerste moeten ze de lezer laten betalen voor content en dat niet enkel offline. Die lezersinkomsten kunnen uit digitale abonnementen komen, maar ook uit andere modellen. Denk maar aan Blendle (platform waar magazine- en krantencontent per artikel kan aangekocht worden, nvdr.). Lezers kunnen zelfs met data betalen. Soms zijn die waardevoller dan geld.

Ten tweede moeten ze sterk investeren in digitale technologie: een goede CMS, een snelle website… En ten derde moeten ze print positioneren als haute couture, terwijl digital prêt-à-porter is. Ze moeten nog meer premium worden: dikker, en als gevolg daarvan minder vaak verschijnen. Zo kan je de prijs verhogen. Een goed vrouwenblad of een gespecialiseerd magazine mag gerust 15 à 17 euro kosten. Minder mensen zullen het kopen, maar dat is geen probleem want zij die het kopen, zijn mensen die een nauwere band met je blad hebben en gerust meer willen betalen. Waardoor ze relevanter zijn voor adverteerders.

Welke gevolgen heeft deze evolutie voor adverteerders?

Adverteerders moeten andere KPI’s naar voor schuiven. Ze moeten van ‘clicks’ naar ‘clocks’ gaan. Time spent moet de belangrijkste parameter zijn. De waarde die lezers aan hun magazinemerk hechten, is immers een bewezen troef. Terwijl de kans groter is dat je door de bliksem geraakt wordt dan dat je op een banner klikt. We hebben dan ook een nieuwe formule uitgewerkt om vanuit time spent het effect van een campagne te berekenen.


Volgens Juan Senor moet time spent de belangrijkste parameter zijn. Bent u het daarmee eens?

View Results

Loading ... Loading ...

Display advertising en printadvertenties kunnen hierin een rol spelen, als ze niet worden afgerekend op de actie die de consument erna onderneemt, maar wel op de evolutie van de merkwaarden. Daarnaast zie ik ook een mooie plek weggelegd voor native advertising.

Advertising hanteert momenteel een fout business model: zoveel mogelijk mensen bereiken om er een paar aan te zetten tot kopen. Vergelijk het met het openen van een geweldige beach bar op Ibiza. Dagelijks komen er duizend mensen langs, maar slechts 10 kopen er een cocktail. Dat klopt toch niet?

Waarom moeten we op 6 oktober naar uw presentatie komen luisteren?

Als uitgever om meer te weten over de drie zaken waarin je moet investeren om te overleven. En als adverteerder… Adverteerders hebben baat bij goede magazine media om een kwaliteitsvol publiek te bereiken. Ze moeten beseffen dat ze een deel van de oplossing zijn…

Juan Senor Portrait

Meer over Juan Señor hier

Meer informatie over MAGnify hier