Print redt levens

Leg onmiddellijk uw telefoon neer en neem een papieren magazine, boek of krant ter hand! Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat u daardoor langer zou kunnen leven. We geven het u even mee voor de zomer: de ideale periode voor een ontwenningskuur!

Lees ook: Geen zomervakantie zonder magazines

De gemiddelde volwassen persoon staart per dag gemiddeld 4 uur naar zijn of haar smartphone. Dat zijn 240 minuten oftewel een kwart van uw dag (indien u 8 uur per nacht slaapt, wat o.a. door gsm-gebruik overigens ook eerder zeldzaam geworden is). Zoals we al eerder berichtten, verandert deze verslaving de werking van uw brein en kan ze funest zijn voor uw cognitieve vaardigheden (lees hier meer).

Uw gsm veroorzaakt stress

Verontrustender is het feit dat gsm-gebruik de cortisol (=stresshormoon) in uw bloed doet stijgen. Cortisol is het hormoon dat onze vecht-of-vlucht-reactie controleert, zodat we kunnen overleven in gevaarlijke situaties. Dit resulteert ook in verhoogde bloeddruk, hartslag en bloedsuiker, allemaal niet goed voor het lichaam. Vooral niet wanneer dit iedere keer gebeurt in reactie op uw gsm, telkens u boos, gefrustreerd, enthousiast of gelukkig wordt van het ding.

Wat de UGent ook aantoont in onderzoek (zie VRT-programma Facebook en ik), bevestigen andere wetenschappers internationaal: de nabijheid van de gsm of wanneer je maar denkt een signaal op te vangen van binnenkomende berichten, resulteert in een verhoogd stressniveau. Dit is onprettig en om de stress te verminderen, willen we liefst zo snel mogelijk onze gsm checken.

Verhoogde cortisolniveaus verbinden de wetenschappers met een verhoogd risico op allerlei gezondheidsproblemen, zoals depressie, obesitas en diabetes Type 2, om er een paar te noemen.

Slaapverwekkende print

Misschien nog wel het grootste voordeel van print is dat je er beter van slaapt: langer en kwalitatiever. En dat is een groot cadeau voor uw gezondheid, want slaapgebrek linkt de medische wereld inmiddels aan allerlei gezondheidsproblemen. Een goed, consistent slaappatroon is enorm belangrijk.

Harvard Medical School nam de proef op de som in een experiment met het lezen van een scherm (e-book) versus het lezen op papier. E-book lezen bleek tot minder snel in slaap vallen, minder slaap en grotere vermoeidheid de volgende dag te leiden.

Print heeft bijna evenveel voordelen als de gsm nadelen heeft. Onze hersenactiviteit tijdens lezen van papier ziet er namelijk in neurologisch onderzoek wezenlijk anders uit dan schermgebruik. Print lezen stimuleert het visuele geheugen, mensen onthouden de informatie beter en kunnen deze gemakkelijker uit het geheugen terughalen.

Van papier lezen verbetert uw gezondheid, omdat het de hartslag en bloeddruk verlaagt. Bovendien begrijpen we informatie beter wanneer we het op papier lezen. Dat geeft mensen een gevoel van voldoening, zo bleek ook weer uit recent Nederlands onderzoek (lees hier meer).

Neem dus gerust een paar magazines extra mee op vakantie deze zomer. U zult uitgeruster en gezonder terugkomen!

Bron: Two Sides

Gerelateerde artikels: