Prognose 2015: reclamebestedingen stijgen met 5%

De reclamebestedingen in de Eurozone groeien voor het eerst sinds 2010 weer. 2014 zal positief afsluiten (+0,8%) en de verwachtingen voor 2015 en 2016 zijn ook optimistisch (+2%), aldus ZenithOptimedia’s ‘Advertising Expenditure Forecasts’.In 2015 verwacht het mediabureaunetwerk een groei van de totale reclamebestedingen wereldwijd met 4,9% tot 545 miljard dollar. Deze trend zet verder door in 2016. Belangrijke reden voor het optimisme is de voorspelde groei van de globale economie (GDP) met 3,8% in 2015. Het ontbreken van grote evenementen in 2015 (zoals Olympische spelen, WK en verkiezingen in de US) maakt dat de groei van reclamebestedingen net achterblijft bij die van afgelopen jaar (+5,1% in 2014).

De doorbraak van ‘mobile advertising’ in 2014 is definitief. Het zal de komende drie jaar gemiddeld met 38% per jaar groeien, goed voor in totaal 42 miljard dollar extra. Omdat de standaard display advertenties minder geschikt zijn voor mobile (nemen te veel ruimte in, zijn te opdringerig en irritant) blijft het aandeel van het medium wel achter ten opzichte van de consumptie. Het ontbreken van cookies maakt ‘retargeting’ in de meeste gevallen heel lastig, alsook het ‘tracken’ van de conversie. Sociale media als Facebook en Twitter zijn er wel in geslaagd om passende mobiele advertentieformats te maken die eerder ‘native’ ogen en trekken daarmee in 2014 al 33% van de mobiele reclamebestedingen naar zich toe.

De andere grote trend in de reclamewereld is programmatic buying, waardoor de traditionele display advertising een boost gekregen heeft (+26% in 2014). Dit zal de komende jaren versterkt worden op voorwaarde dat de technologie verder ontwikkeld wordt om kleinere bedrijven te bedienen. Deze kleinere campagnes worden vooralsnog rechtstreeks aangekocht, zonder de voordelen van programmatic buying en maken ongeveer de helft van de display bestedingen uit. 

 

Meer weten? Klik hier