Publicis Brussels scoort enige Belgische Silver in Cannes met printadvertentie

 

[MM] Proficiat met de Silver die Publicis in de Press-competitie behaalde. Waar schuilt de kracht van deze advertentie?

[Tom Berth] “Deze printadvertentie speelt op een verrassende manier in op een element dat iedereen zeer goed kent, de rouwberichten. Naast de verrassing heeft ook de copy de jury aangesproken, we haalden deze Silver in de subcategorie copywriting. Ik heb het gevoel dat de jury het ambacht heeft gezocht en eenvoud heeft beloond in een tijd dat de beeldcultuur dominant is geworden.”

 

[MM] Waarom scoort België dit jaar een Silver in Press, een categorie waarin het de voorbije jaren nauwelijks aan de bak kwam?

[Tom Berth] “Wellicht is dat toch eerder toeval, vergeet niet dat ons land in Press & Outdoor ook dit jaar slechts drie shortlists totaliseerde. Onze aanpak van printreclame is in elk geval niet fel veranderd. Ik vind het een wat onterecht verdrongen ambacht. Met een sterke copy kan je een sterke impact realiseren en de kracht van een eenvoudig beeld is nog steeds groot. Dat merk je ook aan het aantal clicks en shares van een printbeeld dat zijn weg vindt naar de sociale media. Ook zo’n beeld gaat snel viraal.”

 

[MM] De winnaar van de Grand Prix in Mobile (Protection Ad van Nivea Sun Kids) was in essentie een printadvertentie. Wat zegt dat volgens jou over de toekomstige rol van printreclame?

[Tom Berth] “In plaats van op zich te staan, wordt printreclame wel vaker de uitvalsbasis van een groter idee. Nivea heeft dit goed ingeschat en gekoppeld aan het inzicht dat mensen op het strand graag of zelfs eerder een magazine zullen lezen. Het is een heel sterk basisidee, waarvoor een printbeeld de perfecte oplossing was binnen het concept.”

 

Ontdek HIER de campagne van Publicis