Reclamebeleving: 67% negatief over mobiele reclame

De kracht van reclame in print is een vaste waarde in het medialandschap. Dat blijkt nog maar weer eens uit een nieuw onderzoek in Nederland naar de waardering van reclame in verschillende media. De meeste mensen staan positief (29%) of neutraal (55%) tegenover reclame in kranten of magazines en maar een klein deel negatief (14%). Dit ziet er bij de meeste andere media, met name internet en mobiel, heel anders uit!

Grafiek reclamebeleving

Over tv-reclame zijn bijna evenveel respondenten positief als negatief: 20% vs. 21,7 %. De opdrachtgever van het onderzoek, frank.news zegt hierover: “Dat valt enigszins mee, maar kan ook komen doordat men gewend is aan reclameblokken op tv en gewoon wegzapt.” Het klopt dat tv-reclame uit onderzoeken vaak als veel irritanter naar voren komt dan hier. Slecht 15,9 procent is echter positief over radioreclame, waar men ook aan gewend is, en bijna een kwart negatief. Dat kan ook aan de kwaliteit van het gebodene liggen, maar dat is niet onderzocht, aldus frank.news.

In deze tijd van fake news, ad fraude en clickbait zijn online en mobiele reclame een grote ergernis, volgens dit onderzoek. Toch blijkt een minderheid van de respondenten een adblocker te hebben geïnstalleerd en slechts 15% overweegt dit te doen. 62% heeft wel van adblockers gehoord, 22% maakt er gebruik van en 59% heeft er geen.

De redenen voor adblockers? Nummer 1 is irritatie over opdringerige reclame (59%), zoals ook uit andere onderzoeken steeds blijkt. Van de ondervraagden wil 17% niet dat adverteerders hen gaat volgen. Ongeveer een derde van de Nederlandse respondenten heeft het gevoel dat zijn/haar privacy steeds in gevaar is.

Bron: Frank.News

Meer lezen over reclamebeleving?