Reclamegeld stimuleert economische groei in EU

Iedere euro die aan reclame wordt besteed, voegt zeven euro toe aan het Bruto Binnenlands Product van de EU.’ Dat is een van de conclusies uit het onderzoek The Value of Advertising dat door Deloitte werd uitgevoerd. De Europese adverteerders-/reclamewereld gaat daarmee de strijd aan met de steeds verdergaande beperkingen op reclame, net omdat het een economische factor van belang is, die een sterke bijdrage levert aan de maatschappij en de economie.

The Value of Advertising is het eerste EU-brede rapport* dat de economische en maatschappelijke bijdrage van reclame door cijfers onderbouwd in kaart brengt. Volgens de initiatiefnemers (adverteerdersvereniging WFA i.s.m. een coalitie van Europese bureaus, exploitanten en belangenverenigingen) toont de studie het economisch belang van de sector aan.

Reclame stimuleert economische groei in de EU, het levert een positieve bijdrage aan de werkgelegenheid, stimuleert innovatie en biedt de consument voordelen. Het Deloitte-rapport spreekt over bijna 6 miljoen banen in de EU (2,6% van de totale EU werkgelegenheid) en een aandeel van 4,6% (643 miljard euro in 2014) in het BBP van de Unie. Alleen al in België* zijn dat ca. 87.000 banen en een bijdrage aan de economie van 13 miljard (waarvan 2,2 miljard reclame-investeringen).

Grafiek Deloitte voor UBA

Reclame zorgt ervoor dat consumenten tegen lage kosten of zelfs gratis kunnen profiteren van nieuws, entertainment en communicatiemiddelen in het totale medialandschap van tv, radio en online. Ook grote sportevenementen worden mogelijk gemaakt door reclame.

Daarom roepen de initiatiefnemers de politiek op om terughoudend te zijn met de roep om wettelijke restricties als reclameverboden, die de vrijheid van commerciële communicatie vaak onnodig inperken.

*De UBA gaf Deloitte eerder al opdracht om de bijdrage aan de Belgische economie in kaart te brengen. Een van de conclusies was dat elke euro besteed aan reclame, België 5 euro oplevert. Ontdek hier de overige resultaten voor België.

Bron: Marketing Online, UBA

Lees ook het interview met Chris Van Roey, UBA