Redactionele websites: goed voor uw merk!

De beleving en het imago van een site hebben een duidelijke invloed op de evaluatie van de merken die er te zien zijn. Dat leert recent onderzoek uit Duitsland weer eens. Hoe positiever de websiteperceptie, hoe positiever de perceptie en evaluatie van het merk en het product. Gelukkig geldt dat minder andersom. Met andere woorden, niet enkel het aantal contacten, maar ook de context is cruciaal om een campagne te doen slagen.

De omgeving van een commerciële boodschap heeft een significante invloed op de perceptie en de evaluatie van het geadverteerde product en/of merk. In Duitsland is uitgebreid onderzoek* gedaan naar de verschillen tussen websites en het effect op reclamecampagnes. De resultaten zijn terug te zien in de campagne rond Editorial Content Websites, waaraan we op deze website al eerder aandacht besteedden.

Classificatie van internetsites

Aan de basis van het onderzoek ligt een classificatie van websites die de afgelopen jaren door de Duitse federatie van magazine media geïntroduceerd is. Zij maken namelijk onderscheid tussen sociale media, functionale media (zoeken, shopping, communicatie) en redactionele media (sites die eigen journalistieke content produceren). Binnen de laatste categorie kunnen websites het predicaat ‘Prime Site’ krijgen als ze voldoen aan een aantal vaste kwaliteitscriteria. De redactionele websites hebben in Duitsland een aandeel van 52% (unieke bezoekers) en zijn daarmee het dominante genre.

the internet universe

De Bonding Index

Uit het Duitse onderzoek komen duidelijke verschillen naar voren tussen de beleving van de websites. Met name als het gaat om vertrouwen en autoriteit steken de redactionele sites boven de ander typen uit. Dat is niet zo gek, aangezien achter de meeste van deze sites gewaardeerde redactionele teams zitten.

Met de 13 waarden in onderstaande figuur is vervolgens een zogenaamde ‘KPI of Trust’ samengesteld, een indicatie van de mate waarin een website het vertrouwen geniet van de bezoekers.

Bonding index

Bonding is branding

De beleving en het imago van een site hebben een duidelijke invloed op de evaluatie van de merken die er te zien zijn. Hoe positiever de websiteperceptie, hoe positiever de perceptie en evaluatie van het merk en het product.

Gelukkig geldt dat niet andersom: een slecht gewaardeerde website heeft slechts een beperkte negatieve invloed op de merken die er adverteren. Het merkimago is sterker dan de invloed van de omgeving.

Adverteren op websites met een positief imago, sites die autoriteit hebben en als veilig worden gezien, zal de campagne-effectiviteit en het merkvertrouwen zeker bevorderen, volgens dit onderzoek. Daar komt nog bij dat ook de verwachting van de prijs van het product stijgt: een merk dat gezien wordt op een ‘goede’ site (Prime Site) wordt zelfs 9% hoger in prijs geschat.

Een potentieel dat niet onbenut mag gelaten worden, aldus onze oosterburen.

*De onderzoeksmethode: Deel 1. Image assessment: Elke deelnemer evalueerde in totaal 5 websites in detail. Online-panel survey | Steekproef: n = 3.198 online representatief op leeftijd, geslacht en opleidingsniveau | Veldwerk: 4 februari -13 februari 2014
Deel 2. Image transfer: Respondenten kregen 1 website en meerdere campagnes geïntegreerd in de website te zien. Vervolgens vond een image assessment van het merk of product plaats. Methode: 10 min. online-panel survey | Steekproef: n = 5.100 online representatief op leeftijd, geslacht en opleidingsniveau | Veldwerk:  26 februari – 4 maart 2014