Rockstr, balancerend op de grens tussen gratis en betaald

rockstr2Zwitserland is qua bevolkingsaantal en taalcomplexiteit vergelijkbaar met ons land. Hoe komt het dan dat een cultuurblad als Rockstr er al meer dan 10 jaar standhoudt, terwijl niemand bij ons nog Outsoon of Move-X kent?

Hoe het evenwicht bewaren tussen gratis en betalend? Het Zwitserse Rockstr is er allicht een van de mooiste voorbeelden van. Het cultuurmaandblad brengt daarvoor het principe ‘give to get’ in de praktijk. Het is gratis mee te nemen in heel wat hippe kledingwinkels en platenzaken en wordt verdeeld op festivals en na concerten, maar wie de volledige beleving wil en deel wil uitmaken van de community, die neemt een jaarabonnement (dat 69 Zwitserse frank of goed 60 euro kost).rockstr3

De abonnee krijgt dan Rockstr gratis in de bus, net als een lidkaart en exclusief t-shirt. Het meest handige zijn echter waarschijnlijk de vele kortingen en extra’s, zoals 10% korting op e-commerce site CeDe.ch én grote kortingen op festivaltickets. Rockstr koppelt zijn jaarabonnement trouwens vaak aan de verkoop van festivaltickets. Denk aan: een jaarabonnement gratis bij aankoop van een festivalpass voor het volledige Rock Werchter-weekend wat in totaal nog altijd goedkoper uitkomt dan de festivalpass apart.

In een moeilijke markt houdt het zo naarstig stand. Het heeft een oplage van 50.000 exemplaren en bereikt daarmee 115.000 lezers.rockstr4

Meer dan cultuur

Nu, los van zijn business model is Rockstr (niet te verwarren met het Amerikaanse Rockstar Magazine) een van Zwitserland meest eigenzinnige magazines. Het richt zich duidelijk op de jonge cultuurfan, maar beperkt zich niet tot dat domein. De belangrijkste pijler is duidelijk muziek: interviews en reviews van nieuwe platen/cd’s vormen de hoofdmoot van het magazine. Daarnaast is er plaats voor films, techniek (besprekingen van nieuwe audiotoestellen tot automodellen), kledij, nachtleven én maatschappelijk thema’s. Als u het ons vraagt, is er trouwens nog wat werk aan de integratie van de maatschappelijke onderwerpen in het bladconcept. Het gaat vaak om een enkel dossier, dat zo niet echt thuis lijkt te horen in het magazine.

Online wordt trouwens gefocust op cultuur met vooral een agendafunctie en reviews. Wellicht is de website nog het grootste werkpunt voor Rockstr. De grote schare fans (meer dan 30.000 fans op Facebook) wil ongetwijfeld graag een uitgebreider online aanbod en misschien wel wat tools om hun concertbezoeken te plannen.

Nog meer inspiratie nodig?