Scientific American: wetenschap toegankelijk gebracht

9EBF6B21-4FDF-4C86-B480089C1B4E3828_coverHet is het oudste magazine dat ononderbroken is verschenen in de States. Het telt wereldwijd 3,5 miljoen lezers. En het was te zien in films als X-Men: The Last Stand, Iron Man 2 en The Amazing Spiderman… Scientific American is duidelijk een fenomeen.

Wetenschappelijke artikels op een ‘populaire’ manier gebracht. Dat is het handelsmerk van Scientific American vandaag de dag. Het begon echter anders. In 1845 verscheen het voor de eerste keer en werd het in de markt gezet als een wekelijkse nieuwsbrief van vier pagina’s. De inhoud? De nieuwste patenten en verhalen over uitvindingen.

Snel breidde Scientific American zijn domeinen uit en werd het een algemeen wetenschapsblad. Een maandblad dat trouwens ook steeds breder ging in aanpak. Zo
bleef het uit het vaarwater van de puur wetenschappelijke bladen als Nature en New Scientist, wat niet wil zeggen dat een publicatie in Scientific American geen waarde heeft voor onderzoekers. Het telt wel degelijk mee als 1437203155_9221wetenschappelijk publicatiekanaal, maar de artikels zijn in tegenstelling tot de puur wetenschappelijke bladen niet ‘peer reviewed’. In totaal schreven tot nu toe 152 Nobelprijswinnaars 246 artikels voor Scientific American.

Scientific American begon na de States aan een internationale veroveringstocht. Tegenwoordig wordt het in 14 talen uitgebracht, waaronder het Chinees, Hebreeuws, Litouws en Pools. In ons land staat Cascade in voor de Vlaamse versie. Eos – het paradepaardje van de van oorsprong Nederlandse groep – haalde trouwens de mosterd bij Scientific American.

Online is Scientific American al sinds ’96 actief. Het heeft een rijk gevulde website – die sc1024x768maandelijks gemiddeld bezocht wordt door 5,5 miljoen unieke bezoekers – en staat ook sterk op social media (met bijvoorbeeld meer dan 2 miljoen Facebookfans). Op de site verkoopt het in zijn webshop ook heel wat extra edities van het magazine: zogenaamde Classic issues, speciale nummers (op papier of digitaal) en het tweede blad van Scientific American: Mind, dat focust op de hersenen en in 2004 werd gelanceerd. Dat verschijnt tweemaandelijks.