Smile! Je bent op Amazon (via magazines)

Magazines zijn altijd al de beste vriend geweest van merken die producten wilden introduceren. En die band zal alleen nog maar sterker worden, nu printmagazines als webwinkel fungeren. Dankzij de SmileCodes van Amazon heeft Hearst zijn succesvolle magazinemerken Cosmopolitan en Seventeen als eerste omgetoverd tot een digitaal retailschap. Kassa!

Geen medium geeft merken zo’n mooi platform om hun kleine en grote productvernieuwingen bij een aandachtige en geïnteresseerde doelgroep onder de aandacht te brengen als magazines. Het is soms zelfs een belangrijke reden om een magazine te kopen! De meeste vrouwenbladen hebben dan ook zogenaamde ‘shoppingpagina’s’ in het leven geroepen, speciaal voor merknieuws, al dan niet getest door de redactie.

Amazon Smile in magazine

En met iedere technische innovatie wordt de stap van magazinepagina naar webwinkel nog kleiner (lees ook: Vergeet retail) en een aankoop ook in printmagazines een kwestie van een druk op de knop. De SmileCodes van Amazon zijn niks meer of minder dan gebrande QR-codes die via de app direct naar de productpagina in de shop linken, maar bieden potentiële kopers het gebruiksgemak dat ze willen. Amazon lanceerde deze codes eerder al in Europa, maar de zichtbaarheid is opeens vergroot nu Hearst ze in de grote vrouwentitels integreert.

Het mooie voor merken is dat ze gebruik kunnen blijven maken van de ‘klassieke’ magazine-ervaring die ze willen en nodig hebben: de gerichte aandacht van lezers, de storytelling-omgeving en de beeldkwaliteit van het medium. De laagdrempelige, moeiteloze aankoop die digitale media bieden, is daar nu gewoon aan toegevoegd. Merken die nu met Cosmopolitan en Seventeen samenwerken, kunnen gebruik maken van ‘shoppable’ native content in combinatie met merkreclame in de magazines, ‘shoppable’ artikelen en verhalen op digitale en sociale kanalen.

Bron: FIPP

Lees meer: