So Foot, de Bahamontes van Frankrijk?

So foot coverEen voetbalmagazine, maar dan anders. Dat is So Foot, een Frans maandblad dat in 2003 het daglicht zag. Maak kennis met een titel die voetbal combineert met cultuur en maatschappij…

Dol zijn op voetbal, maar je gading niet vinden in bekende bladen als France Football en Onze Mondial. Het overkwam de Fransen Franck Annese, Guillaume Bonamy en Sylvain Hervé. Ze startten iets meer dan 10 jaar geleden met So Foot. De bedoeling: op een satirische en ironische toon de voetbalactualiteit en –verhalen brengen, maar daarbij verder gaan dan de clichés.

Dat resulteert in artikels over o.a. racisme in het voetbal, doping, corruptie,… Geen enkel maatschappelijk thema dat gelinkt is aan het ‘belangrijkste spelletje ter wereld’ wordt uit de weg gegaan. Ook het blad zelf bestempelen de initiatiefnemers trouwens als ‘een cultureel product’.

Maar het voetbal én zijn vedetten worden door So Foot zeker niet vergeten. Zo zijn er inmiddels beroemde themanummers over George Best, over Brazilië en over Ronaldo (de Braziliaan, niet de Portugees). Op de cover van nr. 50: niemand minder dan Diego Maradona. Qua aanpak lijkt het magazine wel wat op ons vaderlandse Bahamontes (al valt de lay-out van het Vlaamse wielerblad niet te overtreffen).

So Foot wil niet alles alleen doen: tijdens het WK in 2006 had het dagelijks een katern van 8 pagina’s in Libération. Daarnaast verzorgt het audiovisuele producties, voor de site, maar ook voor klanten als Nike en le coq sportif. De ‘Live So Foot’-app levert dan weer commentaar bij (Franse) voetbalwedstrijden. Maar het leukst, dat zijn de extra’s bij een abonnement. Zoals het retroshirt van PSG uit het seizoen ’81-’82. Een absoluut hebbeding voor echte voetbalfans…