Soms kan papier gewoon meer: deel 2

INSPIRATIE 1 – Plant eens een Humo

Humo sloeg in de lente van 2012 de handen in elkaar met energieleverancier Lampiris om het eerste plantbare magazine ter wereld te maken. De Humo-cover bestond uit twee lagen chloorvrij vloeipapier en biologisch afbreekbare inkt waartussen met aardappelzetmeel acht verschillende soorten bloemzaad geplakt zaten. Wie de cover plantte, zag al na een week veldbloemen de kop opsteken. Via Facebook livestream kon men de groei van de bloemen volgen en foto’s van hun eigen bloemenperken uploaden.

Ontdek hier hoe je een Humo plant.

 

INSPIRATIE 2 – Internationaal

In landen met grote magazine-oplages zijn de technische hoogstandjes met papier vaak nog veel extremer. Hieronder een paar voorbeelden, die overigens niet allemaal extreme kosten met zich mee hoeven te brengen.

Forbes integreerde een mini router om wifi-connecties mogelijk te maken in een advertentie voor Microsoft 365. Instant online gebruikerservaring via het papier.

Nog technisch knap gevonden was de zwevende catalogus van de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer. via tegengestelde magneten kon men de catalogus boven een platform laten zweven.

Beeld en geluid via papier vinden we bij een initiatief dat The Office Turntable heet. Middels een QR code kun je met je GSM ‘vinyl’ luisteren op de papieren draaitafel.

Vergelijkbaar met het HUMO/Plantiris voorbeeld zagen we in de V.S. Highlights Hello, een tijdschrift voor ouders, een niet-toxische soja inkt op duurzaam en vooral afwasbaar papier gebruiken.

Een ander magazine, Corporate Knights, kwam met papier op basis van landbouwafval als alternatief voor traditioneel gerecycleerd papier. Het bewijst hoe niet enkele digitale magazines bomen sparen.

 

INSPIRATIE 3 – Magazines media ge├»ntegreerd op z’n best

Hoe kan je het best een product in de kijker zetten in een categorie die bekendstaat om de lage consumentenbetrokkenheid? Door in te zetten op high end content, dachten ze bij Haymarket Media Group. Haymarket zette daarvoor drie van z’n bladen in: Autocar, Piston Heads en Classic & Sports Car Magazine. Telkens stonden zowel print, online, video als events op het programma.

Uitgangspunt was de ‘pure driving experience’, de meest unieke rijervaring die een autofan al meemaakte. De journalisten van de bladen werd om hun mooiste ervaring gevraagd, waarvan vervolgens een video gemaakt werd (uiteraard met de autobanden in beeld). In totaal waren er acht video’s, vergezeld van ‘the story of the shoot’ in het magazine.

Via de rubriek ‘My dream drive’ op de site werd de community aangespoord om hun mooiste ervaring neer te pennen. Tot slot werden ook events opgezet waarbij de autofreaks elkaar konden ontmoeten en in contact komen met Dunlop.

De resultaten van de samenwerking waren uitstekend: de vijf meest bekeken video’s op de Haymarket-sites waren Dunlop-video’s en ook de betrokkenheid van de lezers bij het autobandenmerk bleek sterk gestegen.