Specials, een onderschatte troef van magazines

Ze zijn er in alle soorten en maten: specials bij magazines. Ofwel brengen ze een nieuw thema en boren ze zo nieuwe segmenten adverteerders aan, ofwel zoomen ze in op een bestaand thema van het magazine en bieden ze lezers handige overzichtsnummers. Sowieso zijn ze een mooie troef voor het medium magazines. Het beste bewijs: sommige groeien uit tot een volwaardige titel.

Op 24 november 2015 pakt Humo uit met HU.MAN, een mannenspecial bij het blad, €œboordevol verhaal, reportages en inspiratie uit de wereld van lifestyle & fashion, horloges & accessoires, home & entertainment, grooming & wellness, cars & travel€. Met andere woorden: voor een keer krijgen de 70.000 Humo-abonnees er nog een lifestylemagazine bij.

Enkele jaren nadat de redactie speelde met het idee om met Uma een ‘vrouwelijke’ versie te maken, is het opzet hier minder ambitieus (het is een eenmalig initiatief), maar wordt het waarschijnlijk zowel door lezers als adverteerders sterk geapprecieerd. Voor de lezers is het een leuk extraatje, terwijl adverteerders de combinatie van de periode (net voor de feestdagen) en de doelgroep (hogeropgeleide mannen) wel zullen lusten…

Deze specials zijn voor magazines een mooie manier om extra inkomsten te genereren. Zo biedt Produpress met het lifestylemagazine Miles (dat vier keer per jaar verschijnt) zijn lezers een extraatje, maar heeft het vooral de kans om een heel ander soort adverteerders aan te spreken.

Andere bladen focussen in (betalende) specials dan weer op een van hun vaste topics. Denken we maar aan de Dieetbijbel van Goed Gevoel of de zes lifestyle-specials die Libelle onder de noemer Momentum elk jaar uitbrengt en die telkens een specifiek thema centraal zetten. Bovendien is er vaak een elektronische nieuwsbrief aan gekoppeld, wat nog extra contactmogelijkheden biedt.

Ook Roularta brengt geregeld dergelijke ‘hors-séries’ uit. Zo is er bv. Nest Tuinen, Weekend Toprecepten en Knack Horlogerie. €œVaak bundelen we eerder verschenen artikels tot thematische specials, die dan echte bewaarexemplaren worden voor de lezer€, klinkt het bij Philippe Belpaire, General Manager van Roularta Media. €œVoor de adverteerder zijn het uitgelezen opportuniteiten om in een heel passende context zijn boodschap over te brengen. Vaak worden die specials aan voordeeltarief aangeboden aan de abonnees, en daarnaast in losse verkoop gebracht. De vaak grote volumes verkochte exemplaren geven aan dat lezers ze enorm appreciëren.€

Het beste bewijs van het succes zijn de specials die uitgroeien tot vaste waarden of zelfs tot een eigen magazine. Libelle Lekker verschijnt inmiddels maandelijks en bundelt praktische, snel-klaar-, maar ook feestelijke recepten en is zo het veilige plekje onder de Libelle-paraplu al helemaal ontgroeid.