StuMPA: en de winnaars zijn…

Het was op 25 maart een spannende dag voor de studenten van de Belgische opleidingen voor creatieven: tijdens de Young Creatives Day bij Sanoma in Mechelen vond de jurering van de StuMPA Awards plaats. De twee beste jonge talenten gaan naar het Cannes Lions Festival om zich met de crème de la crème van de internationale reclamewereld te meten.

De Young Creatives Day, een initiatief van Febelmag, Media Marketing en Creative Belgium, geeft de aankomende reclamecreatieven de gelegenheid om inspiratie op te doen, hun grote voorbeelden te ontmoeten en de creatieve sector beter te leren kennen.

Deze regenachtige dag begon daarom met een  vragensessie met topcreatieven van reclamebureaus, geleid door Damien Lemaire, hoofdredacteur van MediaMarketing. Een van de boodschappen aan de jonge talenten: zorg ervoor dat je bedreven bent in alle media. Soms lijkt video nog het enige medium te zijn dat belangrijk is, maar, zo gaven de professionals aan, je moet ook inzetbaar zijn voor een nieuwe klant die radio doet of print. Bovendien moet een creatief streven naar een concept, dat uitvoerbaar is op meerdere platformen.

Na de plenaire sessie ging de groep uiteen voor een bespreking van 10 Love Campaigns (de selectie van Creative Belgium, voorheen CCB) en een aantal kleinschalige sofa-sessies in de intieme sfeer van Sanoma’s Bar Marie. Andre Lafere, hoofdredacteur Feeling Wonen en Gael Maison vertelde een zeer geïnteresseerd groepje studenten over al wat er komt kijken bij magazinecreatie.

De jury van de StuMPA ging ondertussen in conclaaf om de winnaar te kiezen. Een zeer toegewijde en serieuze jury – onder voorzitterschap van opnieuw Damien Lemaire –  nam uitgebreid en gedegen de genomineerde inzendingen onder de loep nam.

In de namiddag verdedigden de 20 kandidaten voor de Student Magazine Print Awards voor een volle zaal van medestudenten, docenten en de jury hun werk. Naar aanleiding van een eigen gemaakte video om hun idee uit te leggen, lichtten de studenten dat ook nog eens kort toe. Daarna kon de jury vragen stellen. Een algemene conclusie? Het creatieve werk was van hoog niveau en de studenten hadden veel werk in de video gestopt. Sommige presentaties waren erg creatief, met verbrande kleding, condooms die werden opgeblazen, een klein toneelstukje en zelfs een poging de jury om te kopen met een pintje.

Bij het tellen van de punten waren goud en zilver meteen duidelijk. Het gouden idee was voor Sven Pede (LUCA School of Arts Ghent) (bekijk de video) met zijn idee voor Ancienne Belgique, die dit jaar dus naar het mekka van reclamecreativiteit vertrekt voor een hele week. Het zilver ging naar Roland Gyros (Florent Lemaire, Saint-Luc Liège) (video), goed voor 4 dagen Cannes.

De eerste bronzen award was voor Daoud Hamdan (ESA Le 75) (video) voor het merk Jupiler. Voor de tweede brons was er meer discussie nodig, omdat er 3 genomineerden zeer dicht bij elkaar geëindigd zijn. Uiteindelijk besloot de jury dat er tussen de Clini Clowns (Ine Beertens, PXL-MAD) (video) en de No Violence campagnes (Bruno Tellier, ESA Le 75) (video) geen kwaliteitsverschil was en werden drie winnaars naar de CCB Awards gestuurd.

Best School (meeste behouden inzendingen) was dit jaar Sint-Lucas Gent.