Sylvie Irzi: “Traditionele media tegenover nieuwe media plaatsen? Seriously?”

“What is the truth about media?” Qua controversiële titel kan het tellen. Het is ook waarover Mediabrands het heeft op het Marketing Congres van BAM. We vroegen COO Sylvie Irzi om wat uitleg.

BAM logo

Het is volgens u fout om traditionele en nieuwe media tegenover elkaar te plaatsen. Waarom?

“Seriously? Dat staat op een van de eerste slides. Het internet bestaat al twintig jaar. Dat kan je toch moeilijk nieuw noemen. En bovendien… an sich maakt het op zich niet uit welk medium je inzet. Het gaat om het parcours dat de consument aflegt, de salesfunnel waar hij door gaat…

Het klopt wel dat wereldwijde spelers als Google en Facebook zo’n 70 à 80% van de digitale investeringen binnenhalen. Op dat vlak zullen de kaarten de komende jaren nog stevig geschud worden. Als Amazon zich op de fysieke retail richt en Apple zich stort op vocal recognition… wat is het volgende?

Om te bewijzen dat we traditionele en nieuwe media niet tegenover elkaar moeten plaatsen, wijs ik er trouwens graag op dat ook de ‘traditionele’ partijen volop aan het investeren zijn. Kijk maar naar het naar elkaar toegroeien van Medialaan en De Persgroep. Of het programmatic platform dat de publishers opzetten.

Welke sterkte hebben de ‘klassieke’ media nog?

Hun relevantie is overduidelijk. Ze maken deel uit van onze nationale ecosysteem en bezorgen de Belg dagelijks informatie en entertainment.

Er zijn echter twee zaken waarvoor onze mediagroepen moeten opletten. Ten eerste moeten ze zich de vraag stellen wie ze kiezen voor hun technologische investeringen. Is het een goed idee om te kiezen voor een technologie die eigendom is van een concurrent zoals Google? Ten tweede is er de vraag naar hoe ze inkomsten uit hun content zullen blijven halen. Dat is cruciaal. Ze moeten immers investeren in kwaliteitsjournalistiek. De aanstelling van Trump heeft aangetoond hoe belangrijk hun rol in de democratie is. Daarnaast moeten ze ook investeren in lokale content. Als ik zie dat Netflix met Gérard Depardieu in zee gaat om Franse content te produceren, schuilt daar een gevaar in.

Hebt u nog tips voor wat betreft de commercialisering van de media?

In de presentatie ontkrachten we een aantal mythes. Het einde van de 30”-spot bijvoorbeeld. Of het feit dat zoekmotoren de enig overblijvende inventarissen zouden zijn. Technologie heeft ons veel vooruitgeholpen, maar heeft ons ook veel last bezorgd. We kunnen lang nog niet alles tracken, weten nog niet hoe we moeten omgaan met het dark web… Aan de andere kant zie je dat de lokale spelers hun weg verderzetten: Delhaize start met een eigen regie, print zet meer in op betalende content wat op reclamevlak ook mogelijkheden biedt… Hun risk management is natuurlijk anders: ze hebben er geen baat bij alles radicaal om te gooien. Maar dat heeft soms z’n voordelen.

Sylvie Irzi, COO Mediabrands Sylvie Irzi, COO Mediabrands

PS. Het Magazine Media Team wenst Sylvie veel beterschap!

Lees ook andere meningen: