The Makers of Magazines: Bram Tack, fotograaf

“Magazines bieden me de mogelijkheid mijn werk nog eens terug te zien”

Achter één magazine zitten tientallen mensen. Sommigen, zoals de hoofdredacteur, genieten wat zichtbaarheid, anderen doen hun werk eerder in de schaduw. Zoals de fotograaf, wiens werk essentieel is om van een magazine te kunnen spreken. Ontdek het verhaal van freelance fotograaf Bram Tack.

“80 tot 90% van mijn werk zie ik nooit omdat het voor intern gebruik is. Bij magazines zie ik het wel terug en dat vind ik geweldig.” Bram Tack is freelance fotograaf en werken voor magazines springt er voor hem uit. Regelmatig zijn zijn reportages te bewonderen in Ik ga bouwen & renoveren en voor Humo doet hij af en toe assistentiewerk bij de covershoots.

Bram Tack is dan ook uitstekend geplaatst om zijn mening te geven over hoe foto’s in magazines aan bod komen. Hij vindt het alleszins een goede zaak dat beelden de afgelopen twintig jaar veel aan belang hebben gewonnen binnen lay-outs. “Voor mij is dat logisch”, verduidelijkt hij. “Een magazine moet een meerwaarde hebben, zeker sinds de komst van internet. Dat laatste is nog sterk op tekst gefocust en door hun focus op sterke beelden maken magazines het verschil. Ze zijn een eyecatcher, ook in de krantenwinkel om mensen te overtuigen een nummer te kopen. Magazines staan toch echt voor kwaliteit.”

Foto sneller dan video

Toch ziet hij nog vaak fouten in het gebruik van de beelden. “Mij stoort het als er budget is besteed aan een fotoreportage en die dan wordt aangevuld met enkele ‘slechte’ beelden die van internet zijn geplukt”, zegt hij. “En soms worden foto’s bijgesneden om in de lay-out te passen, maar gaat zo de compositie verloren. Maar misschien vallen die zaken enkel mij op…”

Een magazine met enkel foto’s zou Bram Tack toejuichen. “Dit af en toe doen lijkt me leuk als afwisseling”, klinkt het. “De Standaard deed het ooit en de editie van die krant kreeg toch heel wat aandacht. Enkel nummers met enkel foto’s lijken me dan weer geen goed plan. Te veel mensen houden van een goed artikel, een goede tekst.”

En video? Online wint bewegend beeld steeds meer  terrein. Het verbaast niet dat Bram Tack resoluut voor foto’s kiest:

“Foto’s zijn toch toegankelijker dan video, zeker op mobiele apparaten. Bovendien is de combinatie tekst-beeld een winnende combinatie. En je neemt een foto sneller in je op dan een video!”

Magazine-artikels ‘on demand’

Over de toekomst van magazines is het voor hem tasten in het duister. “Het mediagebruik wordt vluchtiger”, zegt hij. “Ik denk dus dat het aantal abonnementen zal teruglopen. Maar dat kan opgevangen worden door online artikels ‘on demand’ en tegen betaling aan te bieden, via Blendle bijvoorbeeld. Online hebben magazine-uitgevers trouwens nog wel wat stappen te zetten om de online en offline beleving mooi op elkaar te laten aansluiten.”

Zijn honger voor magazines zal het alvast niet aantasten. “Zelf verzamel ik magazines doorheen het jaar. Tijdens de vakantie haal ik mijn achterstand dan in.” Topper is en blijft Humo. “Omdat er zoveel verschillende zaken in staan. Je vindt altijd wel iets leuks of iets dat je interesseert. En ze besteden heel wat aandacht aan fotografie.”

Bram Tack, fotograaf

Bram Tack, portret

Lees ook de verhalen van andere magazine-makers terug:

Magazine Media

Bedankt voor uw bezoek aan magazinemedia.be

Wilt u automatisch iedere maand de beste selectie uit al het nieuws, de cases, de research en inspirerende voorbeelden rond magazine media.

Schrijf u dan direct in op de maandelijkse Magazine Media nieuwsbrief: