The Makers of Magazines: Jeroen Pattyn, Tv Guenter

Specialisten in tv-programmatie: wie zijn ze, wat doen ze?

De hoofdredacteur is het gezicht van een magazine media-titel, maar achter de schermen werken nog tientallen andere profielen mee om er een sterk en duurzaam product van te maken. Mensen die zich specialiseren in het aanleveren van tv-roosters bijvoorbeeld. Ze kunnen deel uitmaken van de uitgeverij of als zelfstandig bedrijf voor verschillende spelers werken. Zoals Jeroen Pattyn, graficus en project manager bij Tv Guenter.

“Al meer dan 30 jaar zijn we gespecialiseerd in het aanbieden van tv-programmaroosters en aanverwante inhoud zoals de tv-tips. Dat kan gaan van het aanleveren van losse teksten en beelden over het in het systeem van de uitgever plaatsen van pdf’s tot het kant en klaar aanleveren van pagina’s aan de drukkerij.” Aan het woord is Jeroen Pattyn, grafisch ontwerper en project manager bij Tv Guenter.

Van grafici over journalisten tot vertalers

Waar de meeste grote uitgeverijen een eigen redactie hebben voor het maken van de tv-pagina’s, besteden een aantal spelers die ook uit aan een gespecialiseerd bedrijf. In zo’n bedrijf zijn tal van diverse profielen aanwezig. Bij Tv Guenter gaat het om een tiental personen, van grafici over journalisten tot vertalers. “Mijn rol is dubbel”, vertelt Jeroen Pattyn. “Enerzijds sta ik in voor het grafisch verwerken van alle info rond tv-programmatie. Dit wil zeggen dat mijn collega-grafici en ik zorgen dat de verschillende magazines en kranten hun gevraagde input krijgen. Anderzijds begeleid ik het volledige Tv Guenter team wanneer nodig. Het gaat dan om vergaderingen plannen, kwaliteitscontrole, werk organiseren, het optimaliseren van werkwijzen…”

Deadlines zijn immers ook bij een dergelijke ‘toeleverancier’ een belangrijke parameter. “We werken telkens zo dicht mogelijk tegen de deadline aan, om zo actueel mogelijke info te kunnen geven”, zegt ons gesprekspartner hierover. “Voor tv-bladen die op dinsdag uitkomen is dat vaak op vrijdag.”

Voor print én voor online

Tv Guenter werkt zowel voor magazine media als kranten. Pattyn: “Wij werken voor de titels van Mediahuis, maar evengoed voor Primo en Knack Focus. Het gaat dan trouwens niet enkel om hun printproducten, maar ook om online informatie.” Voor de EPG’s van Telenet en Proximus doen de tv-operatoren het werk zelf. “We zouden deze pagina’s evenwel perfect kunnen verzorgen”, klinkt het bij Jeroen Pattyn. “We beschikken over alle technische know-how.”

Charme van een fysiek product

In al die jaren hebben de mensen van Tv Guenter de vraag alleen zien stijgen. “Ik zie de tv-programmatie niet snel verdwijnen”, aldus Pattyn. “Het belang van tv-programmatie in magazines wordt regelmatig onderzocht en telkens blijkt het een heel belangrijk onderdeel van een blad te zijn. Zo zien onze verschillende klanten het ook.” Hij is het er wel mee eens dat er een verschuiving van print naar digitaal heeft plaatsgevonden. “Die is al een tijdje geleden ingezet”, klinkt het. “En we pasten er ons ook aan aan. Ik zie de verschuiving zich nu eerder stabiliseren. De charme van een fysiek product zal een groot publiek zeker en vast blijven bekoren.”

Lees ook de verhalen van andere magazine-makers terug: