The Makers of…. Puskás, nieuwste telg in de Belgische magazinepers

Cover Puskas magazineNieuwe magazine-initiatieven zijn de jongste jaren te zeldzaam. Aan Jonas Heyerick zal het niet gelegen hebben. Samen met Jelle Vermeersch lanceerde hij niet alleen Bahamontes (in 2013). Nauwelijks 3 jaar later komen de heren met Puskás. Het eerste nummer verscheen begin juni. Na een blad over de koers, een blad over die andere belangrijkste bijzaak in het leven: voetbal.

“Goede foto’s, goede teksten en een goede lay-out. Dat is de basis van een magazine als Puskás* of Bahamontes. Wanneer een van die drie pijlers niet goed zit, valt je magazine als een kaartenhuisje in elkaar.” Jonas Heyerick besluit er ons gesprek mee en vat meteen ook de essentie.

Puskás is voor het trio Jonas Heyerick – Jelle Vermeersch – Cascade het tweede magazine dat ze uit de hoed toveren en de succesrecepten zijn dezelfde. “We speelden al langer met het idee om een voetbalmagazine te maken”, gaat Heyerick verder. “Van bij de start van Bahamontes droomden we van een gelijkaardig concept, maar dan met voetbal centraal. Maar eerst moesten we het wielerblad natuurlijk op de rails krijgen.”

Bahamontes loopt inmiddels 3,5 jaar en de tijd was rijp om een tweede sprong te maken. “Waar Bahamontes een sprong in het diepe was, is dit een berekend risico”, aldus Jonas Heyerick. “We weten ondertussen hoe we kwaliteit moeten afleveren en kwaliteit, daarmee staat of valt je product.” Wel waren de oprichters verbaasd dat geen enkele uitgeverij het intussen had aangedurfd om ‘een Bahamontes over voetbal’ uit te brengen.

Zowel voor Puskás als voor Bahamontes zitten Jonas en Jelle in de ‘drivers seat’. “Wij zorgen voor de coördinatie en doen een beroep op een uitgebreide equipe aan journalisten en fotografen. Die werken freelance mee, net als de eindredacteur en de lay-outers. Uiteraard schrijf ik nog en neemt Jelle ook nog foto’s. Toch is het niet zo dat we de taken verdelen volgens onze achtergrond. We bekijken en lezen allebei alle stukken en beslissen samen. Wanneer we het grondig oneens zijn – en dat gebeurt zelden – volg ik Jelle in z’n oordeel over foto’s en doet hij het omgekeerde wanneer het om teksten gaat.”

Naast het redactionele verzorgt Jonas ook de sectoriële advertentiewerving in Bahamontes. “Hoe we het voor Puskás aanpakken, wordt een volgende uitdaging. Voorlopig verzorgt IP Press als enige de regie.”

Het is duidelijk dat Jonas Heyerick een bladenmaker pur sang is. “Ik vind het geweldig om mijn zin te doen”, geeft hij als antwoord op de vraag wat hij zo leuk vindt aan bladen maken. “We maken de ‘boekskes’ die we zelf graag zouden lezen. Bovendien kan je de mensen die je apprecieert, de ruimte geven om te tonen wat ze kunnen. Of het nu fotografen, journalisten of lay-outers zijn.”

De nichebladen is meteen ook de richting waarin Jonas binnen magazine media de mooiste toekomst ziet: “Je moet een blad maken waarvan mensen wanneer ze het kopen weten dat ze het van a tot z zullen lezen. Bij algemene titel heb je dat minder. Voor dat soort nichebladen willen mensen ook gerust wat dieper in de portemonnee tasten. Maar keerzijde van de medaille is dat je met een beperkte lezerspubliek en advertentiepotentieel zit.”

Nog andere makers van magazine media leren kennen?

John Jeanquart, Marketing Manager, Produpress
Eva Janssens, Inbound Sales Executive, Sanoma
Els Van Humbeeck, Advertising Operations Manager bij De Persgroep
Linda Scheerlinck, Research Manager bij Roularta

 

*Ferenc Puskás, geboren Ferenc Purczeld (Boedapest, 2 april 1927 – aldaar, 17 november 2006) was een Hongaarse voetballer en voetbaltrainer. Deze met rugnummer 10 spelende linksbenige aanvaller was een van de meest productieve topscorers ooit. Hij wordt beschouwd als de beste voetballer die Hongarije heeft voortgebracht, en als één van de beste ter wereld. In Nederland en België was Puskás ook bekend onder de bijnaam De Voetballende Majoor. In Hongarije als Öcsi (Broertje) en als Száguldó őrnagy (Gallopperende Majoor). In Spanje kreeg de kleine, gedrongen voetballer de bijnamen Pancho en Cañoncito Pum (Kanonnetje Boem). Bron: Wikipedia