The Pioneer Woman: magazine als sluitstuk van een multimediale veroveringstocht

Van blog naar tv-programma naar magazine. Het avontuur van Ree Drummond leest als ‘the Americam Dream’. Maak kennis met The Pioneer Woman!

Wat is het toch leuk als de zaken eens omgekeerd verlopen. De zoektocht van magazines naar een kwalitatieve, digitale ‘presence’ is de afgelopen jaren een van de grootste uitdagingen van de industrie, maar soms loopt het ook gewoon andersom. Wat begint als een online initiatief, groeit dezer dagen regelmatig uit tot een papieren  product.

In Frankrijk lanceerde informatiesite Rue89 op een bepaald moment zijn eigen, gelijknamig magazine. Tegenwoordig vindt het onderdak bij l’Obs. Van een heel andere orde is e-commerce magazine Net-à-porter dat met Porter een succesvolle papieren variant uitbracht.

In de States is de ‘rising star’ op dit vlak Ree Drummond. Zoals zovelen begon ze met een blog waarin koken en haar privéleven centraal stonden. Haar aanpak was echter zo uniek dat ze snel een groot bereik kreeg. Het gevolg? Een eigen programma op Food Network en intussen negen boeken op haar conto, waaronder vijf kookboeken.

Blog The Pioneer Woman

Net voor ze haar eigen winkel, restaurant en bakkerij opstartte (en zo de stap van media naar retail zette), breidde ze haar multimediale aanpak nog gevoelig uit met een eigen magazine. The Pioneer Woman Magazine (genoemd naar haar blog) verscheen voor het eerst in juni 2017 en was meteen een schot in de roos. Het lag enkel in Walmart en was daar goed voor een verspreiding van maar liefst 250.000 exemplaren. Sinds het tweede nummer – dat in september verscheen – is de oplage verhoogd tot 500.000 en is het ook in een tiental andere retailers te koop. Toch een opmerkelijke distributiestrategie…

Het onverwachte succes (uitgever Hearst herdrukte het eerste nummer nadat de eerste druk in een recordtempo de deur uitging) heeft alles te maken met het feit dat het magazine een verlengstuk is van de blog, het tv-programma én van de persoonlijkheid van Ree Drummond: alle recepten zijn op gezinsmaat gemaakt, Ree’s losse en humoristische manier van zijn zorgt voor een luchtig sausje en de inkijk die ze biedt in haar gezinsleven zorgt voor een pittig extraatje.

Misschien moeten we in België maar eens kijken hoe we personality bladen 2.0 kunnen ontwikkelen?

Meer inspiratie?