Top Gear, het snelste 360º merk

Soms wordt een tv-programma zo’n gekend merkº dat de sfeer en leefwereld gewoon vragen om een eigen magazineconcept. Het gebeurde met Top Gear, dat naast tv-uitzendingen ook een maandblad maakt dat intussen 28 lokale edities telt. De redacties slagen er zelfs in om er audiovisuele content aan te koppelen…

Top Gear is wellicht het meest bekeken tv-programma wereldwijd (of het moesten afleveringen van Friends zijn…). Het BBC-autoprogramma, dat groot werd dankzij presentatoren Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May, was al te zien in maar liefst 214 landen en blijft ook zonder het bekende drietal een stevig merk.

In 2003 breidde de Britse publieke omroep de activiteiten uit naar print, online en social media. De ambitie? De autopassie doorgeven, doorspekt met de bekende dosis droge humor én gelardeerd met heel wat tests.

Top Gear wallpaper

Het idee sloeg onmiddellijk aan (de fan base was natuurlijk behoorlijk groot) en intussen is het Britse blad goed voor 1,4 miljoen lezers en een verkoop van 134.000 exemplaren per nummer (waarvan 43.000 op abonnementsbasis). Daarmee is Top Gear Magazine het grootste merk in de ‘autopers’ in het Verenigd Koninkrijk en stootte het al snel traditionele namen als Car Magazine van de troon.

Voeg daar bereik en verkoop van de 28 edities wereldwijd (van Bulgarije tot Zuid-Korea) aan toe en je komt aan fabelachtige cijfers: het blad bereikt wereldwijd 9,2 miljoen lezers. Wie Top Gear in België wil lezen, richt zich best tot de Nederlandse editie (uitgegeven door VDS Publishing) of de Franse editie (in handen van Oracom).

Steeds linken naar AV-content

Daarnaast linkt het magazine ook naar de site en social media, waar de audiovisuele content die Top Gear sowieso bij hopen heeft, extra kan verspreid worden. De website meldt meer dan 21 miljoen fans op Facebook, 1,9 miljoen Twittervolgers en 4,8 miljoen abonnees op het Youtubekanaal.

Ook het magazine probeert trouwens die AV-content te brengen en dan vooral door het sealen van productplussen, zoals (al dan niet gratis) dvd’s, boeken en cd’s (bv. Clarkson Rocks!, een compilatie van tien songs om in de auto te beluisteren).

Tot slot is er de speciale editie van het magazine voor iPad en iPhone. Die uitgebreide editie van het magazine combineert de troeven van een magazine met de mogelijkheden van online en biedt heel wat HD video’s, fotoreportages, bonus content… Geen wonder dat de iPad-versie van Top Gear Magazine al tal van internationale prijzen in de wacht sleepte.

Nog meer lezen over inspirerende magazine media van over de hele wereld?