Trend: creatieve oplossingen

Ter gelegenheid van de UBA Trends Day 2016 publiceerden wij bij Magazine Media onze vierde Update: Hoe communiceert u in 2022? 7 trends voor marketeers. Een van de trends is: creatieve oplossingen.

Wat zijn creatieve oplossingen?

Creatieve oplossingen zijn een noemer waarbinnen zowat alle advertentiemogelijkheden ondergebracht worden die verder gaan dan het aankopen van standaard advertentieruimte. Dat kan in print gaan van uitklapbare covers, kleefkaarten, het gebruik van speciale inkten en geuren tot ingebouwde gsm-laders (zonnecellen) en videoschermpjes.

Met behulp van (QR-)codes, (NFC-)tags en aanverwanten (zoals Augmented Reality) kan bovendien de link met online gemaakt worden. Ook op magazinesites en in digitale magazines zijn heel wat mogelijkheden, zoals in onderstaande video’s duidelijk wordt:

Welke troeven bieden ze adverteerders in een magazine media-context?

De grootste troef van creatieve oplossingen is ongetwijfeld de extra aandacht en engagement die ze bij de consument teweegbrengen. Bovendien is er een grote veelzijdigheid. Deze brengt met zich mee dat er geen standaardproducten bestaan, waardoor er een grote vrijheid is en adverteerder en mediamerk tot de best mogelijke oplossing voor beide partijen kunnen komen. “Dit soort zaken moeten echt vraag per vraag bekeken worden”, zegt Adélie Stichelbaut. “Het is op maat-werk.”

Waarom zullen adverteerders ze in 2022 meer inzetten?

We haalden het eerder aan: de komst van programmatic advertising voor standaardformaten en -plaatsingen zal ervoor zorgen dat er zowel bij mediabureau als regie meer tijd vrijkomt voor dit soort zaken. En creatieve oplossingen zullen niet aan kracht inboeten. Integendeel: er zullen steeds nieuwe mogelijkheden bijkomen, met name door de opkomst van nieuwe technologieën die goedkoper en dus bereikbaarder worden voor alle adverteerders.

Vrijwel elke magazine media regie heeft een specialist of gespecialiseerde afdeling die oplossingen op maat kan uitwerken en dit tijds- en arbeidsintensief proces tot een goed einde brengen. Dit is zeker geen nieuwe trend, maar hij biedt continu nieuwe mogelijkheden. Een blijvertje dus.

Alle Magazine Media Updates vindt u in onze Academy op deze website

Lees ook:
Porsche hologram
Een creatieve zomer voor magazine-advertenties
Inserts en samples: voor elk wat wils
NFC tags en Augmented Reality: what’s in it for you?