Trend: data

Ter gelegenheid van de UBA Trends Day 2016 publiceerden wij bij Magazine Media onze vierde Update: Hoe communiceert u in 2022? 7 trends voor marketeers. Een van de, misschien wel belangrijkste, trends is: data.

Wat betekenen data in een adverteerderscontext?

“Het gaat niet langer om content en advertenties”, zo stelde Hans Hamer, uitgever van het Duitse Auto Bild, vorig jaar. “We stellen ons meer en meer de vraag hoe we leads kunnen genereren en die aanleveren aan automerken en verdelers. Onze business wordt een transactie business en dat zal de komende jaren voor een stijgende omzet zorgen.” Mediamerken leren de relatie met hun publiek steeds beter te exploiteren in het voordeel van hun eigen relevantie en van adverteerders. CRM verschuift van de rand naar de kern van mediabedrijven. De grote uitdaging ligt nu in het verwerken van de groeiende informatiestromen en deze omzetten in relevante insights die daadwerkelijk tot leads en transacties leiden.

Welke troeven bieden data adverteerders in een magazine media-context?

In een digitale wereld zijn steeds meer waardevolle data beschikbaar. Mediamerken en adverteerders krijgen beter inzicht in de profielen en het gedrag van lezers en surfers. Dit betekent een evolutie van mediaplanning naar dataplanning.

“Met de komst van nieuwe technologieën om big data te capteren en om te zetten in bruikbare profielgegevens zijn de mogelijkheden sterk toegenomen.”
Peter Thiers, Business Specialist Data & CRM bij Roularta

Mediamerken zullen op dit vlak hun rol als tussenpersoon (=medium) uitspelen en een hefboom worden tussen content en data-toepassingen. Zonder kwalitatieve content zijn er immers geen relevante data.

Waarom zullen adverteerders het in 2022 meer inzetten?

Deze trend biedt waarschijnlijk het meeste ‘potentieel’, ook al omdat hij nog het meest in de kinderschoenen staat. Hier valt voor alle partijen nog veel winst te halen. Op dit moment ligt de nadruk nog sterk op de data zelf, maar de aandacht voor kwaliteit en bruikbaarheid neemt nu heel snel toe. Met name in de digitale wereld is er een groot probleem ontstaan door zogenaamde ‘clickbait’-producenten. In reactie hierop neemt de waardering voor kwalitatieve content toe en daar ligt de grootste kans voor mediabedrijven.

Alle Magazine Media Updates vindt u in onze Academy op deze website