Trend: print, de nieuwe luxe

Nostalgie is van alle tijden, maar door de opkomst van het internet zijn nostalgische producten een serieuze trend aan het worden. Er ontstaan communities en mensen tonen hun betrokkenheid  via crowdfunding, door zich te abonneren en door producten te kopen. Digitale communities zijn zo ook verantwoordelijk voor de opmars van luxueuze papieren magazines. Nostalgie, een interessant business model voor de uitgeefwereld.

De experts zijn het er wel over eens dat het oude model met een focus op reclame-inkomsten niet meer werkt. Een stabiele basis voor sterke magazinemerken ligt voortaan bij de inkomsten vanuit de lezers/gebruikers. Dat betekent dat extra waarde geboden moet worden, waarvoor zij willen betalen.

Anderzijds  is de mediaconsumptie de afgelopen jaren zeer sterk gewijzigd en het leeuwendeel gaat nu via het scherm van de smartphone. Bovendien denken consumenten inmiddels heel anders over bezit: muziek en boeken staan niet meer in de kast, maar op de computer of via streaming aanbieders. Het gevolg daarvan is dat als men geld uitgeeft aan fysieke producten, dit wel iets heel bijzonders moet zijn.

Conclusie van de twee bovenstaande observaties?

Er is een enorme opportuniteit voor goed gemaakte, luxe print magazines! Zij zijn veel meer dan een vehikel voor nieuws en content die ook online al beschikbaar is. Luxe print is een ‘hebbeding’, een designobject.


Print, de nieuwe luxe in 2017: Axel Springer brengt Die Dame opnieuw uit na 80 jaar

“Publisher Christian Boros said: “We believe in the relevance of a super-analog publication. In the sensuality of fine paper. In the elegance of the medium. And in the magazine as an experience, not just something to flick through or click on.”


Een voorbeeld van overzee: het Amerikaanse magazine Paste herlanceert nadat het zes jaar geleden stopte. Het wordt een kwartaaluitgave. Met een Indiegogo (crowdfunding platform) campagne is de uitgever bezig om de financiën voor elkaar te krijgen. Volgens de hoofdredacteur, Josh Jackson, komt het nieuwe Paste magazine er sowieso, ongeacht het succes van de campagne.

“Wat ik zie, is dat mensen niet gestopt zijn met magazines te lezen”, zegt hij.

Volgens hem zullen mensen niet meer zoveel abonnementen nemen als voorheen, omdat ze de tijd niet hebben om alles te lezen.  Sinds het stopzetten van de printuitgave van Paste is het websitepubliek vertienvoudigd. Het werd tijd om de fans iets extra te geven, een ervaring, design en esthetiek die een website niet kan bieden, aldus Jackson.

Een kwartaaluitgave is uiteraard niks nieuws (zie ook Delayed Gratification, UK en Howler, US), maar het lijkt erop dat deze luxe print magazines de komende jaren een vlucht zullen nemen en hun plaats in de mediamix gaan claimen.

Delayed Gratification

Volgens Rebekah Billingsley van John Brown Media heeft de komst van programmatic ervoor gezorgd dat vele uitgevers hun standaarden, meer bepaald online, verlaagd hebben. Zij zegt dat print magazines meer mogen vertrouwen op de kwaliteit van hun publiek, de mensen die betaald hebben om dat nummer in handen te krijgen.

“Adverteerders zouden we beter moeten informeren over de waarde van dat publiek. Programmatic is gebaseerd op wat je weet van het zoekgedrag van consumenten. De magie van magazines en de advertenties die er in staan, is juist dat zij mensen laten zien waarnaar ze verlangen, maar wat ze nog niet wisten. “

Bronnen: The Media Briefing (1) en (2)

Bent u ook van de partij bij de UBA Trends Day op 16 maart?
Kom dan naar de Magazine Media stand en kies uw favoriete magazines!