Column: “Truken als native advertising beschadigen ons vak”

Native advertising blijft de gemoederen beroeren. De toekomst van reclame voor de een, de ondergang ervan voor de ander. Harry Demey, CEO van LDV United, geeft in deze column z’n ongezouten mening.

Native advertising. Inheemse reclame. In mijn ogen: een boodschap verpakken zodat het lijkt dat ze onderdeel is van een groter geheel, een magazine, een tv-programma… Een praktijk die niet eerlijk is, een vorm van bedriegerij, iets wat getuigt van weinig respect voor de consument. Truken als native advertising schaden ons vak.

Ik blijf erbij: mensen zijn niet reclamemoe, ze zijn wel slechte reclame moe. Native advertising zal de perceptie alvast niet de positieve richting uitsturen. Dit bewijst noch de journalistiek noch de merken een dienst en staat haaks op waarden als authenticiteit, transparantie en eerlijkheid, die ik voor merken cruciaal vind.

Media zijn er trouwens zelf ook verantwoordelijk voor. Ze hebben extra inkomsten geroken. Dat is hun goed recht, maar ze moeten wel incalculeren dat dit hun mediatitels schade kan toebrengen.

Het begint natuurlijk met het feit dat niemand echt een goede definitie kan geven van de term. Of beter nog: dat iedereen zijn eigen definitie lijkt te hebben. Het is in ieder geval eerder een verzamelnaam vaneen hoop praktijken.

De oplossing is in mijn ogen heel eenvoudig: maak van meet af aan duidelijk dat het een merk is dat tot je praat. Want het gebruiken van content door een merk juich ik toe. Wanneer een merk vanuit zijn waarden een andere rol opneemt, kan dat zeer waardevol zijn. Als Volvo zich tot doel stelt dat niemand nog in het verkeer sterft en daar relevante content rond maakt, is dat een prachtig initiatief. Als Opel via co-creatie een detector ontwikkelt die aangeeft dat je je kinderen in de auto achtergelaten hebt, dan kan ik daar als baas van het betrokken reclamebureau alleen maar blij mee zijn.

Goede content is onderscheidend en relevant. En die kan zeker ook via paid media verspreid worden. Op voorwaarde dat je duidelijk maakt wie de afzender is. Zo eenvoudig is het.

Harry Demey, CEO LDV United