“TV en magazines zijn misschien wel het advertentiemedium bij uitstek”

Een opmerkelijke conclusie van Bernard Cools, Deputy General Manager Space Belgium. Hij baseert zich hiervoor op de nieuwe eigen studie Pulsar 2.a. Sanoma ging het gesprek met hem aan en maakte er deze verhelderende video over:

Pulsar 2.a, goed voor een Silver FIPP Insight Award, gaat dieper in op de touchpoints en hun doelstellingen. Bovendien is de dimensie “aandacht voor reclame” aan het onderzoek toegevoegd.

Zoals uit de vorige versie van Pulsar ook al bleek, zijn magazineadvertenties bij uitstek geschikt om nieuwe producten of diensten bekendheid te geven. Daarnaast verhogen zij het engagement ten opzicht van merken: ze hebben een positieve invloed op de merkevaluatie door de consument en zijn in staat een mentale openheid te creëren ten aanzien van een merk.

Redactionele inhoud of branded content in magazines zorgt voor een hoger engagement tegenover merken. Branded content kan ook meer dan alle andere touchpoints – directe interactie genereren tussen merken en consumenten.

In de video onderstreept Cools dat magazine- en TV-reclame voor consumenten heel dicht bij elkaar liggen, zowel in de attentiewaarde als in doelstellingen. Beide reclamevormen zijn in staat om een merkimago te versterken, emoties op te roepen en de bereidheid van de consument om het merk te leren kennen te verhogen. Hij wijst er vervolgens op dat de media-investeringen in Belgie en Europa, met stijgende TV- en dalende magazine-budgetten tegen deze conclusies van Pulsar 2.a ingaan.

Bron: Sanoma Belgium