Uitgeven in 5 grote trends

1. Mobile. Informatieverspreiding via mobiele dragers was haast een decennium lang een eeuwige belofte. Het dook steevast op in het lijstje van trends voor een nieuw jaar, maar het duurde lang voor mobile zijn potentieel waarmaakte. De stijgende penetratie van smartphones zette mobile volledig op de kaart voor uitgevers en op korte termijn zal dit waarschijnlijk het dominante platform worden voor de verspreiding en consumptie van informatie. Sommigen zien het zelfs als een tweede kans voor media die bij de doorbraak van het internet de trein hebben gemist. Sommige uitgevers in de VS halen nu al 30% van hun traffic uit mobile. Here comes the future!

2. Video. Samen met de doorbraak van mobile heeft ook online video zich de voorbije jaren sterk gemanifesteerd. Video groeide uit tot de meest krachtige en snelst groeiende manier om content bij een ruim publiek te verspreiden en te koppelen aan advertentiemogelijkheden. Bovendien is deze methode zeer toegankelijk voor uitgevers en zeker ook voor diegene die niet over grote budgetten beschikken. Video zou wel eens één van de gemakkelijkste manieren kunnen worden om in de digitale markt geld te verdienen. Volgens IAB stijgt het volume aan advertenties in digitale video jaarlijks met meer dan 20% voor de Amerikaanse magazinesector.

3. Ad exchanges. Binnen het digitale reclamemodel is de impact van technieken als real-time bidding en ad exchanges groot. Het wordt een andere manier waarop een deel van de advertentieruimte gekocht en geprogrammeerd zal worden. Een zegen of een vloek voor uitgevers? In elk geval een challenge aangezien de voorspellingen voor 2017 aangeven dat het deel van programmatic buying in de grootste Europese landen tussen de 35 en de 60% zou liggen.

4. Big data. Een van de grote gevolgen van het digitale uitgeven is de extra instroom van gegevens die een diepgaande analyse mogelijk maken om beslissingen rond informatieverspreiding en advertentiepolitiek te voeden. Niet elke beslissing moet op data rusten, maar de data negeren zou even onlogisch zijn. “The data informs what we do, it doesn’t rule what we do’, zegt Lewis D’Vorkin van Forbes.

5. Native advertising. Advertenties die de look & feel aannemen van de niet-commerciële content winnen aan belang, maar veranderen ook de relatie tussen media, adverteerders en lezers/kijker. Zijn het nieuwe vormen van editorials zoals we ze bij magazines al lang kennen ? Binnenkort brengen we u op www.magazinemedia.be een uitgebreider dossier over deze “trend”.

Klik hier voor een impressie van de summit.