Uncovered: regels zijn er om gebroken te worden

Wanneer je regels opstelt voor creativiteit, of dat nu in reclame is of voor een magazine-cover, dan is het wachten op de eerste die deze breekt. Wanneer iedereen in kleur adverteert, valt zwart-wit namelijk opeens wel op. Dat principe gaat ook op bij covers van modemagazines, zo liet de Britse Vogue in 1977 zien.

Weinig magazines zijn zo iconisch als Vogue (lees ook: Vogue, de nummer 1 in fashion magazines). Het in 1892 opgerichte merk is al jarenlang de nummer één onder de fashionmagazines en lijkt niet van plan die positie in de nabije toekomst af te staan aan welk medium dan ook.

De covers van modemagazines blinken over het algemeen niet uit door originaliteit, want er zijn bepaalde oeroude regels die zelden gebroken worden:

  • geen voedingswaren tonen (zeker niet iemand die eet!!)Vogue UK cover February 1977
  • gebruik geen groen (dat verkoopt niet)
  • altijd oogcontact maken.

Des te opvallender dat de art director van de Brits Vogue, Terry Jones, met deze cover van februari 1977 alle regels overboord gooit.

Vogue bracht indertijd tweemaal per jaar een kleurpromotie (een editie volledig in het teken van een bepaalde kleur) en groen was de kleur van februari 1977. De moderedacteur kwam met het idee om het fotomodel groene jelly te laten eten, maar de eerste foto’s bleken geen succes. Vervolgens kwam iemand op het idee om een close-up te maken met de 150 Hasselblad van de fotograaf.

In 1977 moest je uiteraard nog wachten op de afdrukken om het resultaat te zien, maar toen was voor de betrokkenen ook onmiddellijk duidelijk dat dit de cover moest worden. De opvallende foto is haast een abstract kunstwerk en knalt van het papier.

De Britse hoofdredacteur, Beatrix Miller, en de relatief nieuwe managing director van de Britse vestiging gingen akkoord met het gewaagde experiment. De cover werd niet ter goedkeuring voorgelegd aan de hoofdredacteur VS en Europa in New York.

Dat was gerekend buiten de Europese baas, Daniel Salem, die bij het ter perse gaan zag wat het Britse team bedacht had en moord en brand schreeuwde. Dit was geen Vogue cover! Deze cover was zo ver verwijderd van de gebruikelijke praktijken, dat weinigen zich er iets bij konden voorstellen.

Gelukkig konden de persen niet meer gestopt worden, want dit werd het snelst verkopende nummer van het jaar.

Bron: Uncovered

Meer inspiratie?