Uncovered: The Passion of Muhammad Ali

Fantastische magazinecovers zijn van alle tijden. En ze zijn vaak de weerslag van een cultureel of maatschappelijk kantelpunt, gevangen in een enkel beeld. Zoals de cover van het aprilnummer van Esquire in 1968 met Muhammad Ali: een ongekend politiek statement.

Lees ook: Magazinecovers : “een cultureel moment gedistilleerd tot de kern van de zaak”

In 1967 bekeerde de wereldkampioen boksen bij de zwaargewichten, Cassius Clay, zich tot de Islam en veranderde zijn naam in Muhammad Ali. Hij weigerde dienstplicht als gewetensbezwaarde vanwege zijn nieuwe geloof en daarvoor veroordeelde het federaal gerechtshof hem tot vijf jaar gevangenisstraf. Bokscommissies namen hem zijn titel af en ontzegden Muhammad Ali ook het recht om te vechten.

Dat leidde coverontwerper George Lois ertoe om Ali als een moderne St Sebastian van Francesco Botticini te portretteren op de cover van Esquire in april 1968. Net zoals op het schilderij is het lichaam doorboord door zes pijlen, omdat Ali net zoals St Sebastian een martelaar was voor zijn religieuze overtuiging, zo redeneerde Lois.

Niet verwonderlijk was Muhammad Ali aanvankelijk niet meteen enthousiast om als een christelijke heilige te poseren. Vervolgens bleek het nog niet zo simpel om de speciaal voor de shoot gemaakte pijlen op de juiste manier op Ali’s lichaam te plakken. Nog geen photoshop in die tijd, dus alles moest met de hand worden gemaakt en geënsceneerd. Het was een eenvoudig idee, maar de uitvoering bleek behoorlijk complex, zodat Ali een half uurtje stokstil moest blijven staan. Gelukkig had hij geen sterallures.

George Lois gluing arrows on Muhammed Ali

Toen de Esquire-editie met Muhammad Ali verscheen, waren de reacties overwegend negatief, behalve van dienstplichtige jonge mannen die moed putten uit Ali’s statement.

Bron: Uncovered

Gerelateerde artikels: