Van digitaal naar print: de toekomst zit ‘m in de niche

The Pitchfork Review coverNet zoals steeds meer e-commerce spelers de stap zetten naar fysieke winkels, zo kiezen steeds meer digitale uitgevers voor een verlengstuk van hun online merk in print. Omdat er steeds meer voorbeelden bij komen, gaan we er graag wat dieper op in. Vooral omdat de succesingrediënten steeds duidelijker worden…

Porter van webshop Net-a-porter, Allrecipes.com dat een volwaardig kookmagazine op de markt brengt of Pineapple dat door Airbnb in het leven is geroepen… (lees hier meer) Het waren voorlopers van een beweging van online spelers die de stap naar ‘old school’ papier zetten.

Ze worden daarin steeds mee gevolgd door andere succesvolle websites en blogs. Zo is CNET,  de online community voor consumententechnologie, met een eigen magazine gestart. Ook de politieke site Politico en muziekblog Pitchfork sloegen dezelfde weg in.

Opvallend daarbij is de relatief lage oplage van deze magazines. Pitchfork liet slechts 10.000 exemplaren van zijn winternummer drukken, bij Politico gaat het om 40.000 exemplaren. De lage oplage moet zorgen dat het magazine meteen premium en exclusief gepositioneerd wordt. Dat karakter wordt nog eens benadrukt door het hoge aantal pagina’s dat de magazines tellen en door het beperkt aantal nummers dat in een jaar wordt gemaakt: vaak gaat het om tweemaandelijkse of zelfs halfjaarlijkse uitgaven.

Politico coverEn een premium positionering vereist ook een premium verkoopprijs. The Pitchfork Review,  dat elk kwartaal verschijnt, vraagt bijvoorbeeld 50 dollar per jaar of 20 dollar per nummer. Bij kwartaalblad CNET Magazine kost een jaarabonnement ‘slechts’ 35 dollar.

Politico mikt dan weer op ‘controlled circulation’ om extra reclame-inkomsten binnen te halen. Want adverteerders hebben duidelijk interesse in deze producten – ze willen zich graag koppelen aan sterke merken en dat met inlassingen in het medium die deze sterk tot hun recht laat komen. The Pitchfork Review werd het eerste jaar trouwens gefinancierd door de steun van Converse.

Puur economisch is het model dus zeer eenvoudig: een ‘duur’ product waarvan weinig exemplaren moeten verkocht worden om rendabel te zijn. Wij hebben slechts twee vragen. Gaat het werken? De meeste iniatieven zijn immers nog te recent om daarover uitspraak te doen. En wanneer verschijnt het eerste voorbeeld van deze trend in België? In een klein land als het onze zijn de zogenaamd ‘beperkte’ oplages van de bovenstaande titels namelijk eerder regel dan uitzondering voor maandbladen.

Meer weten? Lees verder op Digiday of deze blog

Meer voorbeelden van online publishers die de stap naar print zetten?