Van foodblog naar magazine

Van de meest succesvolle foodblog naar een succesvol magazine. Mondadori slaagde erin met zijn culinaire website Giallozafferano.it, die sinds begin vorig jaar ook een papieren broertje heeft. Vooral de koppelingen tussen online en magazine zijn interessant.

Giallozafferano.it werd gestart in 2006 en groeide in de loop der jaren uit tot de online referentie bij kokend Italië. Maandelijks bereikt hij meerdere miljoenen mensen en enkele honderdduizenden maken er dagelijks gebruik van. In december 2016 – net voor de start van het magazine – bijvoorbeeld respectievelijk 6,8 miljoen en 600.000. Recentere cijfers waren niet beschikbaar, maar in Alexa (ranking van websites wereldwijd) is de positie van Giallozafferano.it vorig jaar niet onaanzienlijk gestegen.

Ook op social media is het merk populair. Niet minder dan 4,9 miljoen actieve fans op diverse netwerken telde het eind 2016. Maar wat meer is: meer dan 12.000 Italianen posten als blogger hun eigen recepten op de site.

Website Giallo Zafferano

Kookboeken als opwarmertje

Het leidde ertoe dat de stap naar een magazine een ‘serieuze optie’ werd. Experimenten in die richting gaven immers al het potentieel aan. Mondadori – toen nog geen eigenaar van het platform – had al eerder drie kookboeken rond het merk uitgebracht. Toen het in 2016 Giallozafferano.it overnam, aarzelde het dan ook niet lang om een magazine in de markt te zetten.

Online als bindmiddel met de lezer

Opvallend: het magazine Giallozafferano verloochent zijn oorsprong niet. Nog steeds is de link met internet en sociale media groot. Het zijn contactmomenten met de lezers en ze leveren waardevolle informatie op. Zo organiseerde de uitgever een online poll om de eerste cover te bepalen en werden de recepten gekozen uit de pareltjes die online het meest succesvol zijn.

Daarnaast is internet ook het verlengstuk van het magazine. Sowieso zijn er heel wat meer recepten te vinden, maar via augmented reality gaan ze ook een eigen leven leiden. In videootjes kunnen de lezers/surfers immers zien hoe ze klaargemaakt worden.

En omgekeerd? Via het magazine kan Mondadori de keuken in handen van de lezer brengen,  wat de ervaring voor de trouwe fan nog vergroot en hem een lean-back moment biedt. Ook de bijhoud-functie is hier heel belangrijk.  Het magazine wordt trouwens in een opvallende vierkanten lay-out verspreid.

410.000 exemplaren van het eerste nummer

De mix wordt duidelijk gesmaakt door de fans. Van het eerste nummer werden 410.000 exemplaren verkocht. Momenteel mikt het maandblad op een oplage van 200.000 exemplaren. The next step? Events die onder de merknoemer georganiseerd worden…

Meer info: Giallo Zafferano

Andere inspirerende magazines: