Vergeet retail, gebruik magazines voor je verkoop

Kunnen magazine media tot sales leiden? Uiteraard. Magazineadvertenties bieden zelfs een ROI waar nogal wat media jaloers op zijn. Maar heel wat uitgevers starten extra initiatieven die magazine media en sales nog wat dichter bij elkaar brengen. Magazine media als verkoopkanaal, online, maar ook in print.

Ondanks overtuigend bewijs dat magazine media ook de aankoopintentie verhogen en tot hogere salesresultaten voor de adverteerder leiden (ook MillwardBrown toonde het vorig jaar opnieuw aan), gaan adverteerders niet zo gemakkelijk mee in dit verhaal.

In zoverre dat de Amerikaanse magazine-uitgevers in 2015 uitpakten met een revolutionair initiatief: de Print Magazine Sales Guarantee. Leden van de Amerikaanse magazinefederatie MPA bieden adverteerders de mogelijkheid om geld of reclameruimte terug te krijgen wanneer een magazinecampagne niet resulteert in stijgende verkoop.

Klikken en kopen

Voor wie nóg niet overtuigd is van de link tussen magazineadvertenties en ROI, gaan magazine media nog een stapje verder en bieden ze manieren die zeer direct mikken op sales, die ze positioneren als verkoopkanaal.

Die voorbeelden zien we vaak online. Denk maar aan de webshop die menig magazinetitel heeft. Die kan enerzijds gebruikt worden om ‘co-branding-producten’ aan de man te brengen, maar wordt anderzijds steeds vaker het een puur verkoopkanaal voor adverteerders. Bij Sanoma vinden we alvast twee opvallende initiatieven terug. Shedeals biedt aanbiedingen op kledij, accessoires, juwelen, reizen, tickets allerhande, enzovoort en geniet daarbij van de autoriteit die de vrouwenmerken die het huis rijk is, hebben. De nauwe band tussen het mediamerk (of het nu Flair of Libelle is) en het aangeboden product/service is steevast goed voor een meerverkoop.

Een voorbeeld waarbij de samenwerking tussen titel en het adverterende/verkopende merk nog nauwer is, is Flair Shop. Wie online een fotoshoot bekijkt, kan klikken op een ‘winkelkar’-icoontje en zo het gekozen product meteen aankopen. Flair Shop treedt zo in de voetsporen van webshop Net-a-porter, die zijn producten begon te presenteren in een online magazine.

Van wijn tot cruises

E-commerce helpt magazine media om online de link naar verkoop te leggen, maar dat betekent niet dat print niet dezelfde mogelijkheden biedt. Integendeel. Roularta bouwde bijvoorbeeld in enkele jaren een stevige reputatie uit als het gaat om activerende acties. Wijn, cruises en zelfs verzekeringsproducten worden via print aangekondigd en aangeboden. Activerende printadvertenties leiden er rechtstreeks tot sales.

Verder zijn er natuurlijk de productplussen. Wat ooit startte als marketinginstrument (spaar en koop voor een kleine meerprijs een product bij een magazine), is inmiddels uitgegroeid tot pure sales (betaal x euro extra bij je magazine en krijg een product). Boeken, cd’s en dvd’s zijn veruit de meest actieve categorieën. Het genereert in ieder geval een stevige ROI voor merken als Disney, Studio 100 of Warner Bros, maar het betekent ook een stevige boost voor het imago van het magazinemerk in kwestie.

De komende weken zullen we het op magazinemedia.be geregeld hebben over deze manieren om dankzij magazine media sales te genereren. Verwacht u aan cases en voorbeelden.

Lees verder: