Verrassend: zomer topperiode voor magazines!

” €œIn juli en augustus gaat ongeveer één Belg op twee naar het buitenland op vakantie” €, weet Theo Moormann, director van IP Press. ” €œEn toch is augustus een gemiddelde maand voor de verkoop van magazines. Juli is zelfs een van de beste maanden van het jaar.”€ De Belg neemt z’n favoriete magazine dus graag mee op vakantie en heeft daar bovendien de tijd om er zich helemaal in te verdiepen. Dat laatste element geldt trouwens ook voor de Belg die niet naar het buitenland gaat, maar voor vakantie in eigen tuin of land kiest.

” Al jaren merk ik een enorme paradox”€, valt Philippe Belpaire, general manager van Roularta Media, daarbij iets op. ” €œEnerzijds is het een periode waarin lezers meer tijd en aandacht aan magazines besteden. Anderzijds zijn het vaak dunnere nummers omdat het aantal reclamepagina’s beperkt is.â”

People en vrouwenbladen

” €œJe merkt duidelijk een ‘beach reading’ trend” €, klinkt het bij Theo Moormann. ” €œOp vakantie zoeken mensen ontspannende lectuur. Ze hebben meer tijd en gebruiken magazines om dat me-time gevoel te creëren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de people magazines in juli en augustus hun beste cijfers optekenen. Ook vrouwenbladen en zeker de titels die veel aandacht aan mode besteden kennen topmaanden.”€

Bovendien biedt de tablet in de zomermaanden heel wat mogelijkheden voor de Belg in het buitenland. ” €œJe hoeft zo geen enkel nummer van je favoriete blad te missen” €, zegt Philippe Belpaire. ” €œWe merken trouwens dat het aantal downloads van onze apps beduidend hoger ligt in juli en augustus. Nog een bewijs dat magazine media wel degelijk gelezen worden in de zomer.”€