Verwacht: een wereld zonder reclame (zegt P&G)

De uitvinder van moderne reclame zoals we die vandaag nog kennen, zo mogen we Procter & Gamble wel noemen. De eerste ‘soap’ (en meteen de veroorzaker van de naam) was een initiatief van de (tot voor kort) grootste adverteerder ter wereld. En nu kondigt ditzelfde FMCG-bedrijf het einde van reclame aan. Marketeers moeten beginnen denken over “een wereld zonder advertenties”, volgens Marc Pritchard, chief brand officer.

Lees ook: Steve Goodman, Group M: “ We moeten opnieuw de balans vinden tussen digitale en gevestigde media”

De dagen van reclame in de bekende vorm, zijn geteld, zei Pritchard op consumenten-technologie-seminar CES 2019. De opkomst van steeds meer reclamevrije omgevingen samen met de snelle verspreiding van reclameblokkeerinstrumenten en het feit dat consumenten zich afkeren van lineaire uitzendingen, maakt dat er sprake is van een trend.

De interactie met consumenten zal veel meer gaan verlopen via slimme producten en oplossingen, die veel centraler komen te staan in de ervaring. Zo kunnen directe banden en relaties tussen merk en gebruiker gebouwd worden. P&G’s merken, zoals Oral-B en Olay, zijn hier al volop mee bezig door direct te linken aan digitale platformen en het aanbod te personaliseren, zegt de chief brand officer.

Volgens Pritchard past dit beter in de visie van het bedrijf om af te stappen van massamarketing en in plaats daarvan massaal een-op-een merken te bouwen. Dat maakt reclame uiteindelijk overbodig, zegt hij. De focus van magazine-uitgevers op niet-reclame inkomstenbronnen is daarmee nog maar eens volledig gerechtvaardigd en zou met alle middelen versneld en verder ontwikkeld moeten worden.

Bron: WARC

Lees ook: