Virtual reality, nieuwe heilige graal voor adverteerders?

Wie creatief uit de hoek wil komen, zet tegenwoordig virtual reality in. Zowel in filmproductie als in adverteerdersmiddens is het ‘bon ton’ om VR te gebruiken. Dat doet de Hollywood-blockbuster Blair Witch bijvoorbeeld in zijn trailer. Maar hoe zit het met de link met magazine media?

Wie in juni de Cannes Lions bijwoonde, kon er niet naast kijken: virtual reality is dé trend van het moment in creatieve middens en net zoals bij augmented reality zijn ook hier linken met magazine media denkbaar.

Beide technieken maken het voor magazines mogelijk om gebruik te maken van bewegende beelden. Waar augmented reality door middel van hologrammen iets toevoegt aan de realiteit, kom je als gebruiker bij virtual reality zelf terecht in de virtuele wereld, 360 graden met zelf controle over de camerapositie als het ware (lees ook “Na AR nu VR”). Je hebt hiervoor een speciale bril nodig.

In de Verenigde Staten hebben al een aantal uitgevers – waaronder Hearst met Elle voor Fashion Week  – de troeven van VR uitgetest. Ze geloven sterk in het ‘medium’ om verhalen op een andere manier of zelfs andere verhalen te brengen. Daarom verspreiden ze vaak gratis VR-brillen wanneer ze dergelijke content aanbieden. Voor adverteerders wordt het – door de penetratie van de brillen – gemakkelijker om ook VR-content aan te bieden via magazine media.

Net als bij AR zullen toepassingen met VR vaak vertrekken van een magazinepagina (print of digital)  die linkt naar de weblocatie of app waarin een filmpje wordt afgespeeld. Via social media buttons in de VR-content zelf, kan extra bereik en engagement gegenereerd worden. Nu is het nog wachten op de eerste Belgische adverteerder die de link tussen magazine media en VR legt…