Volvo-case toont aan: magazines sterk op sociale media

Volvo case SortlistMagazinemerken weten hun aanwezigheid op sociale media steeds beter te benutten. Internationaal zijn er al voorbeelden te vinden van magazines die Twitter deden ‘ontploffen’ (bv Vanity Fair met Caitlyn Jenner). De grote vraag is natuurlijk of merken daarvan meeprofiteren. Een volmondig ja is het antwoord.

Wanneer we naar Facebook – het grootste netwerk – kijken, blijkt dat de groeiende aandacht voor kwaliteitscontent magazines ten goede komt. Door het enorme aanbod aan pagina’s en content van merken, is het voor marketeers zeer moeilijk geworden met hun eigen posts voldoende zichtbaarheid en aandacht te genereren. Voor Facebook is dat een probleem, omdat het alleen met kwaliteit relevant kan blijven voor gebruikers. Het netwerk kampt sinds kort met een dalend aandeel in sociale media en sterke concurrentie van de kleinere netwerken. Kwaliteit en relevantie zijn nog steeds de grote sterktes van magazine media en dat begint zich te vertalen in de cijfers.

SocialFlow (UK) registreerde dat 10% van alle posts verantwoordelijk is voor 79% van het totale bereik. En 9 van de 10 top posts zijn afkomstig van uitgevers en entertainment media.

Magazine media weten ook steeds beter 360°-campagnes neer te zetten. Een interessant voorbeeld hiervan is de samenwerking van Volvo met de Engelse titel Shortlist, waarbij het automerk gebruik maakte van een waaier aan platformen van het Shortlistmerk (print, digital, augmented reality, mobile, social media en video). Uiteindelijk genereerde de campagne meer dan 6,8 miljoen video views voor Volvo (meer info hier).

“The campaign delivered results above our previous V40 campaign and helped to make the R-Design a turning point for the brand”
Kylee Rush, Brand and Launch, Volvo

De cijfers van SocialFlow maken duidelijk dat magazine media hun 360°-bereik en -voetafdruk doen groeien met een creativiteit die de aandacht van consumenten trekt en vasthoudt.

Bron: Magnetic Media