Vraag naar magazine content stijgt met 10%

Het bereik van de papieren en digitale edities samen lag 2,1% hoger vergeleken met dezelfde periode in 2013.

Terwijl we de afgelopen tijd vooral horen over dalende oplages van de papieren magazines, integreren consumenten langzaam maar zeker digitale magazine content in hun dagelijks leven. Magazinemerken die hun content geschikt maken voor de verschillende platformen varen daar wel bij: digitale edities op websites en mobiele content en social media via tablets en smartphones genieten van een groeiende populariteit. Dat blijkt nog altijd moeilijk vast te leggen in traditioneel oplage- en bereiksonderzoek. De Amerikaanse branche-organisatie MPA vond het daarom hoog tijd om werk te maken van het registreren van al die merkplatformen en echt goed in kaart te brengen hoe magazine content geconsumeerd wordt. Dat doet men onder de passende naam Magazine Media 360’┬░.

Dit programma brengt verschillende informatiebronnen (meestal de huidige currencies in de markt) samen om de nieuwe manier van magazineconsumptie te kwantificeren. De maandelijkse statistieken laten zien hoe consumenten gebruik maken van de verschillende platformen en formaten. Momenteel zijn er 150 magazinemerken opgenomen die staan voor 95% van het lezersuniversum.

Het is interessant om te zien hoe het belang van video en mobiel internet toeneemt: respectievelijk +101,6% en +90%. Smartphone- en tabletgebruik verdubbelden het afgelopen jaar bijna, terwijl PC/laptop gebruik zelfs daalde met 2,2%.

De 10% groei in vraag naar magazine content binnen een jaar laat zien dat de magazinemerken springlevend zijn. Uiteraard zijn sommige merken succesvoller dan andere in de overgang naar digitaal en dat zie je terug in de individuele merkcijfers. De grotere transparantie die de MPA de markt biedt en waarmee eindelijk weer een totaalplaatje gegeven wordt van magazinebereik, zal de uitgevers ongetwijfeld aanzetten hun digitale strategie aan te scherpen. Dat geldt hopelijk ook voor de mediastrategie van de adverteerders die de sterke magazinemerken in kunnen zetten om engagement en merkconversaties te bevorderen. Momenteel spreidt 80% van de magazine-adverteerders in de USA hun budgetten al over meerdere platforms.

De volgende stap voor de MPA is om social media op te nemen in hun maandelijkse rapporten. Omdat deze cijfers van een andere orde zijn en slecht vergelijkbaar, zullen ze voorlopig apart worden gepubliceerd.

Meer informatie? Klik hier