vtwonen, van magazine tot huizenbouwer

Wanneer het over crossmediale magazine media gaat, gaat het voorbeeld van vtwonen in Nederland vaak over de tongen. Het magazine is sterk online actief (o.a. met een gigantische webshop), heeft een eigen tv-programma, een decobeurs én verkoopt eigen producten. Tot zelfs eigen huizen!

“Van een 50-jarig bestaand mediamerk zijn we getransformeerd naar een home deco brand waarmee je een totaal huis kunt inrichten”, zo vat Ard Siekerman, Brand Director Home Deco bij Sanoma Nederland het verhaal van vtwonen de afgelopen jaren samen. “Sterker nog, we bouwen samen met AM/BAM zelf vtwonen huizen, waarvan de eerste eerder dit jaar werden opgeleverd.”

Het is duidelijk: vtwonen heeft stap voor stap zijn expertise in deco en wonen uitgebreid. Eigen huizen lijken daarin een bijzondere mijlpaal. Wanneer we even terugkeren naar de inspiratierol waarmee het allemaal begon, valt de centrale plaats van het magazine op (“Binnen een ijzersterk crossmediaal concept fungeert het woonmagazine nog altijd als herkenbaar uithangbord.”) en verder is er naast heel wat online aanwezigheid sinds begin dit jaar ook een tv-programma op SBS6. Ard Siekerman: “Het 10-delige televisieprogramma op zondagavond was direct een succes, met gemiddeld ruim 800.000 kijkers per aflevering. Tijdens de uitzendingen liet het verkeer naar de webshop elke week een enorme piek zien (+196%), wat bovendien resulteerde in een significant hogere conversie en een ruime verdubbeling van de omzet.”

Deze webshop is een derde belangrijke pijler van het merk. Ard Siekerman legt uit: “Nadat de consument geïnspireerd is om een leuker huis te creëren voegt hij ook graag de daad bij het woord. Van inspiratie naar creatie dus en dat maakt vtwonen mogelijk via de webshop vtwonen.nl en via alle (r)etailers waar vtwonen artikelen worden verkocht. Zo ligt de meubelcollectie bij vijf retailers en wordt het servies bij Albert Heijn verkocht.” De webshop – die meer dan 20.000 artikelen telt – is trouwens ook in België actief via vtwonen.be.

Events maken voor vtwonen de cirkel rond. Zo is er de de vt wonen&design beurs, het grootste woonevenement van Nederland. Vorig jaar daagden zo’n 69.000 bezoekers op, op zoek naar inspiratie én merken en producten.

En de toekomst, Ard Siekerman? “Vtwonen gaan we verder positioneren op twee pijlers; Doe Het Zelf en Home Decoration. Deze laatste pijler is al bekend. De eerste pijler is al een substantieel onderdeel van de printformule met een eigen bookazine en er zijn al veel Doe Het Zelf vtwonen-producten.”