Waarom gebruiken mensen ad blockers?

In de digitale wereld lijkt alles snel te gaan. Dat geldt ook voor de toename van irritatie en frustratie met online advertising en de daarmee samenhangende penetratie van ad blockers bij consumenten. De belangrijkste redenen om een ad blocker te installeren zijn de ergernis over de kwaliteit van advertenties en de negatieve  inbreuk op de media-ervaring, maar ook veiligheid (malvertising) en privacy-zorgen spelen een rol.

Uitgevers proberen hun sitebezoekers op verschillende manieren te overtuigen hun ad blockers uit te schakelen (zie voorgaande artikelen), soms met behoorlijk succes, maar de roep om een structurele oplossing klinkt steeds luider: verbeter de kwaliteit van digitale campagnes!

Niet verrassend vinden internetters pop-up advertenties, video ads en mobile ads die het hele scherm overnemen het meest irritant: deze zijn het meest disruptief. Het onderzoek van HubSpot en Adblock Plus in 4 landen* ontdekte dat de meerderheid ad blockers ziet als een verbetering, zowel gebruikers als niet-gebruikers.

85% van de respondenten geeft aan dat ze de negatieve gevoelens die slechte digitale reclame oproept, naadloos overdragen op de hele website en op het geadverteerde merk! Adverteerders blijken zichzelf dubbel in de vingers te snijden: hun campagnes zijn minder zichtbaar en als ze dat wel zijn is het merkeffect negatief. Maar ook voor uitgevers is dit een slechte zaak. Voor mediawebsites die leven van hun reputatie op het gebied van content-kwaliteit, is het dan ook een reden om terughoudend om te gaan met programmatic.

Geen wonder dat internationaal de vraag rijst naar goede kwaliteitsstandaarden voor digitale reclame. Onderzoek van een ad blocker-aanbieder laat zien dat 71% reclame zou accepteren en graag content zou ontvangen indien deze aan bepaalde criteria voldoet. Dat gaat alleen maar lukken indien alle betrokken partijen zich gezamenlijk op deze doelstelling toelegt. Er zijn al initiatieven van sectororganisaties en ad tech providers om effectieve reclamerichtlijnen op te stellen. Zoals IAB CEO, Guy Phillipson, zegt:

“people should enjoy quality content, with quality ads.”

Bronnen: FIPP en The Mediabriefing

* De studie ondervroeg online 1.055 ad blocker-gebruikers en niet-gebruikers in de US, UK, Duitsland en Frankrijk in mei en juni 2016.

 

Meer lezen over ad blockers op deze site? Klik hier

Lees ook het hoofdstuk Ad Blocking uit het FIPP World Innovation Report onderstaand