Wat beweegt de Belgische consument?

Wat werkt beter voor uw doelgroep: een 1+1 gratis actie? Een directe discount in euro’s? Of toch eerder een wedstijd? Dat hangt in grote mate af van het psychografische segment waarop u zich richt. Oftewel de attitudes, interesses, lifestyle en persoonlijkheid van uw kopers.

Richt uw merk zich tot Creative of juist Rational Explorers? Of bevinden uw consumenten zich toch meer onder de Happy Hedonists? Ze zouden ook Quiet Followers kunnen zijn, maar er is een grote kans dat het toch Rational Planners zijn. Op maandag 23 januari presenteerde onze zusterfederatie Free Press deze vijf types VVA’s aan de  Belgische marketingwereld. Analyse van het door Profacts uitgevoerde onderzoek onder bijna 1600 respondenten, leverde deze indeling op.

Hoe onderscheiden de vijf segmenten zich van elkaar? Bekijk de video!

Onderstaande opsomming in volgorde van grootte:

  1. Rational Planners (42%)

Dit is de grootste groep. Zij houden niet van verrassingen en nemen veilige beslissingen. Ze plannen volop en maken dus ook boodschappenlijstjes. Besparen op de dagelijkse boodschappen is belangrijk voor deze consument en ze zijn dan ook gevoelig voor 1+1 promoties. Deze info vinden ze het meest in de winkel zelf.

  1. Creative Explorers (21%)

Deze consumenten doen dingen graag op hun eigen manier, tegen de stroom in. Ze zijn creatief en ambitieus. Meer dan anderen proberen ze nieuwe producten en diensten uit, want ze zijn niet bang risicovolle beslissingen te nemen. Ze gebruiken apps en websites voor info over promoties. Besparen heeft vaak een onderliggende motivatie, namelijk om het geld aan andere zaken uit te geven.

  1. Happy Hedonists (17%)

Leven bij de dag en genieten van het moment, dat typeert deze kopers. Ze maken zich weinig zorgen en zijn impulsief, maar toch zijn ze eerder de laatsten om een nieuw product uit te proberen. Info over promoties vinden ze in de winkel zelf. Een 1+1 promotie zal hen snel kunnen verleiden.

  1. Quiet Followers (12%)

Geen risico nemen en niet op de voorgrond treden is belangrijk voor deze groep. Ze maken zich druk om hun sociale status en willen graag aardig gevonden worden, maar zijn niet zo ambitieus. Veilige, mainstream beslissingen, dagelijkse routine en late product-adoptie horen bij deze consumenten. Ze hebben het liefst een duidelijke korting (in euro).

  1. Rational Explorers (7%)

Zoals de naam van deze groep al zegt, gaat het om consumenten die graag nieuwe ervaringen (en dus nieuwe producten) uitproberen. Ze zijn efficiënt, stressbestendig en ambitieus. Ze gaan graag voor de beste deal. Geef hen voldoende informatie en ze zullen hun eigen keuzes maken in lijn met hun eigen doelen. Meer dan de andere segmenten staan deze consumenten open voor een wedstrijd en voor promoties waarbij een ander product gratis wordt meegegeven.

De presentatie is terug te vinden op de website van Free Press.

Bron: Free Press

Lees meer over generaties en media: