Wat brengt 2020 voor magazine media?

Media 2020 TrendsMediaSpecs en Roularta Media lieten in Trends zo’n 30 mediaprofessionals aan het woord over hoe het medialandschap er in 2020 zal uitzien. Ook bij magazine media werd uitgebreid stilgestaan. Ontdek de mening van enkele gerenommeerde experts: Rik De Nolf, Jaak Smeets en Mike Koedinger.

Hoe zullen magazine media er in 2020 uitzien? Het is natuurlijk kijken in een glazen bol, maar onze ervaren kenners gaan ervan uit dat ze nog multimedialer zullen worden, al is het moeilijk concreet aan te geven hoe het landschap er zal uitzien. “Welke richting het uitgaat, zal sterk afhangen van de nieuwe technologieën die nog zullen gelanceerd worden”, weet Rik De Nolf, CEO van Roularta.

Print zal in dat landschap alvast een prominent plaatsje innemen. “In 2020 zullen er nog steeds zeer goede papieren magazines zijn”, is Mike Koedinger, CEO van het Luxemburgse Maison Moderne, overtuigd, “op voorwaarde dat het de moeite waard is om op papier te verschijnen. Vergeet niet dat we binnen vijf jaar continu voor een scherm zullen zitten op het werk. Magazines op papier zullen garant staan voor echte ontspanning. ”

Laat de lezer kiezen

De lezer bereiken op alle platformen die hij voor mediaconsumptie gebruikt, dat is de duidelijke opdracht voor magazine media. Maar die lezer zal in 2020 waarschijnlijk nog drukker bezig zijn en sneller informatie tot zich willen nemen, nog een aspect waaraan  magazine media zich dienen aan te passen.

Volgens Jaak Smeets, Groepsdirecteur-uitgever bij De Persgroep, is de oplossing eenvoudig: zorg voor een aanbod dat mensen toelaat van ’s ochtends tot ’s avond te kiezen wat hen het best past: mobiel, snel, rustig, als achtergrond. “En blijf altijd weer kritisch naar jezelf kijken”, voegt hij eraan toe. “Als mensen geen tijd voor je hebben, is dat zelden een goed teken.”

Essentie blijft

Een zaak staat voor de experts echter als een paal boven water. De essentie van magazine media blijft. Jaak Smeets: “Onze job blijft: nieuws, verhalen, service en ontspanning. Alles wat ons toelaat die job beter te doen, moeten we gebruiken. Maar liefst wel zonder als een gek op elke hype of elk nieuw snufje te springen.”

De evolutie naar een merk is daarbij volgens de kenners meer dan een hype. Meer nog, volgens hen, is het de belangrijkste beweging van de afgelopen jaren in magazineland én een evolutie die nog lang niet voltooid is. “Een mediamerk worden is voor printtitels een absolute must”, klinkt het bij Mike Koedinger. “Ze kunnen dezelfde waarden op verschillende platformen delen en krijgen de mogelijkheid ook digitaal en via audio en video aanwezig te zijn.”

Ook Jaak Smeets is enthousiast: “Sterke merken hebben nog nooit in de geschiedenis zoveel kansen gehad om mensen te bereiken als nu. Hun oude lezers, maar ook nieuwe. Op voorwaarde dat je een sterk merk bent. Ergens in uitblinken, en dat uitblinken kunnen doortrekken naar alle platformen.”

Lees het volledige artikel

Bekijk alle artikels uit de special