WE MEDIA bundelt The Ppress en UPP, en zoveel meer

Vaarwel The Ppress en UPP. Leve WE MEDIA. De fusie van de twee vakorganisaties leidt tot een nieuwe vereniging die de hand reikt naar anderen om het belang van sterke lokale content voor onze samenleving en onze economie te benadrukken.

“ Het mediagebruik en het -landschap veranderen, bedrijven en merken staan onder druk en de GAFA’s betekenen een uitdaging voor de lokale mediaspelers. Het is vandaag en de volgende jaren meer dan ooit belangrijk om als lokale mediaspelers de krachten te bundelen.” Aan het woord is Marc Dupain, General Manager van wat tot gisteren The Ppress en UPP was.

Vanaf vandaag gaat de vereniging als WE MEDIA door het leven. “ Een duidelijke en future proof keuze”, gaat Marc Dupain verder. “ We zijn al zo lang zoveel meer dan magazines. En we werken al zolang samen met andere verenigingen om onze gemeenschappelijke belangen te verdedigen. Met onze nieuwe naam reiken we hen dan ook de hand.”

Voor de uitgevers was er dan ook een sterke nood om een nieuwe positionering in de markt te zetten. “ We hebben ons de afgelopen tien jaar sterk aangepast aan de verwachtingen van de consument”, zegt Xavier Bouckaert, voorzitter van WE MEDIA en CEO van Roularta Media. “ We zijn multiplatform, zowel naar de lezers als naar de adverteerders. Die belangen kunnen we nu ook op een multiplatform niveau benaderen om zo onze boodschap eenduidig aan onze stakeholders te vertellen.”

WE MEDIA gaat uit van de sterke USP van de lokale mediaspelers: de kwaliteit van de content, of dat nu via print, online of video is. Marc Dupain: “ Het is belangrijk dit ecosysteem in stand te houden. Zowel voor de mediaconsument, voor de adverteerders als voor de media zelf. Ook adverteerders hebben baat bij goede media om hun product aan de man te brengen.”

Dat deze nieuwe positionering zal leiden tot nieuwe initiatieven, is wel duidelijk. Meer zelfs, op verschillende vlakken werkt WE MEDIA al intensief samen met andere partijen en associaties. “ Op politiek vlak ligt het topic van het online copyright op tafel”, zegt Marc Dupain. “ Hier nemen we samen met Europese sectorverenigingen initiatief.” Andere acties zullen dan weer de komende maanden het licht zien.

Tot slot nog dit: de verschillende divisies van The Ppress en UPP (o.a. B2B Press, Febelmag en OPPAb) blijven dan ook bestaan om specifieke initiatieven en problematieken enop te volgen, maar zullen voortaan telkens communiceren vanuit WE MEDIA.