Wie kijkt er nog naar magazine-advertenties?

Er zijn nog zekerheden in het leven: tussen 2008 en 2014 ging de aandacht van de lezer voor magazine-advertenties lichtjes de hoogte in. Ook het percentage lezers die na het zien van een advertentie actie ondernemen, blijft onverminderd hoog.

Er is een revolutie gaande in de mediawereld: alles lijkt richting digital en mobile te bewegen. Op zo’n moment is het goed om te weten dat er vaste waarden zijn, die een basis bieden om campagnes op te bouwen. Uit een analyse van reclame-impact studies* tussen 2008 en 2014 in Canada blijkt dat de aandacht voor magazine-advertenties onverminderd groot is. Ze worden door 7 lezers op 10 bewust gezien.

Deze conclusies zijn gebaseerd op grote aantallen gemeten advertenties en de trend in de tijd is duidelijk: magazinelezers bekijken (70%) de advertenties in hun favoriete titel in 2014 nog evenveel, of zelfs iets meer, dan zes jaar geleden. Het lezen van magazine-advertenties lijkt zelfs te stijgen: van 25% in 2008 tot 28% in 2013.

Onderzoek heeft al vaker aangetoond dat magazine-advertenties aanzetten tot actie. En ook in deze studies komt dat weer naar voren: 37% van de lezers geeft aan actie te hebben ondernomen of dat van plan te zijn. Een actie kan zeer divers zijn: van een website bezoeken, iets posten op Facebook, informatie opvragen tot naar een winkel gaan. Advertenties worden gezien als gewaardeerde content en als een relevant, natuurlijk onderdeel van de magazinebeleving, waardoor er weinig irritatie en reclame-ontwijkgedrag is. Dat maakt dat er veel meer echte aandacht en engagement is, wat zich vertaalt in actie.

* Readex Research voert de zgn. Red Sticker-studies uit in Canada en analyseerde de ‘Gezien’ en ‘Gelezen’ data van 5.181 advertenties en de ‘acties ondernomen/gepland’ data van 11.051 advertenties (allen 1/1 pagina fc) van 2008 tot en met 2014.