Yves Del Frate: “9 op 10 vindt dat media belangrijke rol spelen in aankoopproces”

Een van de sprekers van MAGnify is Yves del Frate. De CEO van CSA, de onderzoekspoot van Havas, gaat dieper in op een eigen onderzoek over de rol van media in het aankoopproces. “Native advertising is een historische opportuniteit voor media.”

MAGnify 2019 logo

Meer weten over de rol van media in het aankoopgedrag? Kom op 3 oktober naar MAGnify 2019. Schrijf u in via MAGnify.be

Waarover zal u het hebben op MAGnify?

Ik stel er de resultaten voor van een studie die we uitgevoerd hebben in Frankrijk. Ze ligt in lijn met wat we voor onze klanten doen, namelijk het ontcijferen van trends binnen de maatschappij en bij het individu. Dit keer wilden we het belang van media tijdens het aankoopproces in kaart brengen vanuit het perspectief van de consument.

Consumentenvertrouwen in de media bereikt een historisch dieptepunt in Frankrijk, maar uit ons onderzoek blijkt dat 9 op de 10 respondenten van mening is dat media nuttig zijn in het aankoopproces.

Diversiteit van de media komt ook aan bod, niet?

Dat klopt. We zien het aandeel van digital in de mediabestedingen jaarlijks met twee cijfertjes de hoogte ingaan, maar het komt maar bij enkele partijen terecht en bovendien produceren die zelf geen content … De Amerikaanse platformen nemen jaarlijks 80 tot 90% van de groei voor hun rekening. Dat onevenwicht  bemoeilijkt de financiering van informatie, wat de kwaliteit in gevaar brengt en ook op ethisch vlak vragen stelt.

De opkomst van fake news is er maar een element van… We zien het dus als een rol van ons als onderzoeksinstituut om adverteerders te helpen om te blijven diversifiëren. Bovendien gaat het ook om het doeltreffend besteden van budgetten. In dat opzicht gaat een disproportioneel groot deel naar online.

Wat vindt u zelf het meest opvallende cijfer uit de studie?

Ik zou graag twee cijfers noemen. 49% van de ondervraagden vindt reclame in de media nuttig voor hun aankoopproces, hoewel minder dan de waardering voor redactionele inhoud (56%) blijft dit toch een goede score. Wat ik verder nog wil benadrukken, is de strenge beoordeling van digitale reclame vandaag de dag door consumenten. 62% vindt digitale reclame intrusief, bij de groep tot 35 jaar loopt dat op tot 65%. Digital heeft blijkbaar nog niet de juiste reclamevorm gevonden, met name op smartphones.

Welke les biedt deze studie over de pers en over magazines?

De pers in het algemeen wordt zeer geapprecieerd omwille van de redactionele kwaliteit. Die wordt nu doorvertaald op digitale kanalen en daar moeten de uitgevers vooral mee verdergaan. De monetisering van die doelgroepen zullen vanzelf volgen wanneer adverteerders en bureaus kwaliteit van reclame voorop beginnen stellen. Je merkt dat de regionale pers bij de kranten dat al heel goed doet. Het zorgt ervoor dat ze hun business kunnen bestendigen en zo de diversiteit in de toekomst kunnen garanderen.

Wat met reclame die ook redactionele meerwaarde biedt, zoals native advertising?

Dat is minder intrusief en om die reden geliefd bij de Fransen. Net om die reden is het een grote opportuniteit voor de media. Het biedt hen een nieuwe manier om budgetten van de adverteerders naar zich toe te trekken. Bovendien wordt het nog veel te weinig aangeboden. Het is een nieuw advertentiescript dat de media, de reclamebureaus en de mediabureaus gezamenlijk moeten uitvinden.

MAGnify 2019 logo

Meer over de rol van media in het aankoopgedrag? Kom op 3 oktober naar MAGnify 2019. Schrijf u in via MAGnify.be

Lees ook onze interviews met de andere MAGnify-sprekers: