Magazines lenen zich van oudsher tot het creatief inzetten van het medium door adverteerders. Dat is de laatste jaren niet veranderd. Onze bloemlezing.
Bekijk ook Vervolg 1 (o.a. Honda, Lancôme, Aegon, La Ligue Alzheimer) en Vervolg 2 (o.a. Volkswagen, Absolut, WWF, Nivea, Colgate)
Smart
Smart, het automerk onder de vleugels van Daimler A.G., vond de creatieve factor die perfect bij het merk paste. Want wat is het eerste waar u aan denkt wanneer u een Smart ziet? Een klein wagentje dat overal tussen past. En laat dat nu net het idee zijn dat Smart gebruikte als campagne. Geen advertenties meer in het magazine, maar wel eentje op de rug van het magazine. Want Smart past waar andere wagens niet passen.
Axe
Ook Axe vond een creatieve insteek om haar aanwezigheid wat aantrekkelijker te maken. De mannendeodorant, waarvoor vrouwen zogezegd in katzwijm vallen, gebruikte de slagzin “Waar Axe is, zijn vrouwen” als insteek. Met behulp van een speciale printtechnologie ontwikkelde het bedrijf een advertentie waar u enkel Axe over hoeft te sprayen. En voilà, daar verschenen de vrouwen.
Adidas
Adidas ontwikkelde een slimme campagne waarbij het sportmerk klanten niet enkel wou aanzetten tot kopen, maar ook tot sporten. De advertentie is verspreid over twee opeenvolgende pagina’s van een magazine. Wanneer u de pagina omslaat, krijgt u de indruk dat de persoon in de advertentie bezig is met crunches of yoga-oefeningen. En dat uiteraard in Adidas sportkledij.
DHL
Transportbedrijf DHL wou haar rol als koerierdienst benadrukken en ging daarom een stapje verder. Het merk voegde een transparante pagina met daarop de afbeelding van een pakjeskoerier toe aan een magazine. Hij neemt een pakje in ontvangst van een vrouw. Slaat u de transparante pagina om, dan loopt de koerier naar een man die wacht op het pakje. Zo toonde DHL mooi hoe het mensen met elkaar verbindt.
Neutrogena
Hoe goed werken de demake-up doekjes van Neutrogena nu werkelijk? Het bedrijf bewees het met een eenvoudige, maar innovatieve campagne. Deze keer geen advertentie in een magazine, maar op de cover ervan. De demake-up doekjes kreeg je er zo bij. Met de doekjes van Neutrogena kon je de dame op de voorpagina ontschminken.
Epildou
Epildou, een Canadees merk dat ontharingsstrips verkoopt, ontdekte wel een heel slimme manier om te wijzen op de effectiviteit van haar waxproducten. Net als Adidas, spreidde Epildou haar advertentie over twee pagina’s. Opent u het magazine op de advertentiepagina, dan krijgt u de indruk dat u zojuist een been perfect onthaarde met een Epildou ontharingsstrip. Slim toch?
Peugeot
Peugeot plaatste de Peugeot 508 SW met speciale infrarood night vision in de kijker door de advertentie op meerdere pagina’s van het magazine te laten doorlopen. Een transparante pagina creëerde de illusie dat het Peugeot Night Vision systeem zag wat er op de volgende pagina van het magazine stond. Wedden dat een andere auto dat niet kon?
Gerelateerde artikels:
- Gunn 100: wat kunnen we leren van ‘s werelds beste creatieve campagnes?
- Belgische uitgevers starten campagne: Blijf in uw kot. Houd afstand. Red levens.
- “Live journalistiek biedt mogelijkheden”: Belgische uitgevers inspireren zich op hun buitenlandse collega’s
- 5 zintuigen: op het zicht
- Inspirerende innovatie? Die vind je bij magazinemerken