Adverteerders springen creatief om met advertenties (vervolg)

Belgian League of Alzheimer ad

Printadvertenties zijn niet meer dan een pagina gevuld met een sprekend beeld en straffe copy? Vergeet het. Deze 8 adverteerders kwamen verrassend creatief uit de hoek.

Lees ook: Adverteerders blijven creatief omspringen met magazines

Honda

Adverteerders van autoproducenten hebben door dat een foto van het nieuwste model niet meer voldoende is om de aandacht van lezers vast te houden. Hoe trek je dan de belangstelling? Door op zoek te gaan naar precies die functie van de wagen die het verschil maakt. Honda zocht en vond en bracht het in een originele advertentie. Zijn nieuwste type wagen (de CR-V) printte hij op doorschijnend vloeipapier waardoor hij de illusie creëerde dat de wagen simpelweg op de oprit op de pagina erachter stond. Maar draait u de pagina om, dan ziet u dat er een klein meisje op een driewieler achter de auto staat. En laat dat nu precies zijn wat de achteruitrijcamera van Honda op tijd ziet.

honda_mylarboardvertica

Lancôme

Lancôme, het populaire Franse beautymerk, wou voor haar 14de verjaardag haar mascara extra in de kijker zetten. Dit deed het  merk door het flesje een extra vrouwelijke vorm te geven en door haar te voorzien van de nodige blingbling. Maar ook met de magazineadvertenties wou het extra origineel uit de hoek komen. Dus waarom niet de advertentie in het magazine pikzwart kleuren en in stukken knippen zodat de illusie van echte wimpers werd gecreëerd?

IMG_20200303_092837Lancome ad long lashes -2

Shikun & Binui Solaria

Een advertentie gedreven door de zon. Dat was de insteek van adverteerders van het Israëlische bouwbedrijf Shikun & Binui. Een vloeipapier met een simpele zwart-wit illustratie en daarop de boodschap ‘Look at the page facing the sunlight’. Actie zorgt voor reactie, waarna de zon de advertentie inkleurde. De nieuwe boodschap ‘and see how you can benefit from it’ was dan ook een vette knipoog naar de zonnepanelen die het bedrijf op de markt bracht.

Solar ad

La Ligue Alzheimer

Ook in België hebben organisaties slim gebruik gemaakt van advertenties. Zo wou La Ligue Alzheimer meer aandacht creëren voor mensen die leden aan de ziekte. Publicis stapte mee aan boord en in La Libre Belgique vond de advertentie zijn ingang. Wat zou u ervan vinden wanneer de rest van een artikel opeens werd weggevaagd? De letters en woorden vervlogen en werden vergeten. Net zoals dat bij Alzheimer-patiënten gebeurt.

Belgian League of Alzheimer ad

ASPCA

ASPCA, een Amerikaanse organisatie die zich inzet voor de adoptie van verstoten of zwerfdieren, zorgde met haar advertentie voor een krop in de keel. Want wie kan het beeld aanzien van een hond die op het punt staat om een spuitje te krijgen? Niemand. Daarom zorgde ASPCA ervoor dat je via een slim verborgen strip het spuitje kon veranderen in een halsband. Kent u een betere motivatie om te adopteren dan een dier redden van de dood?

ASPCA dog ad

NAB

De Nationale Associatie voor de Blinden in Indië wilt mensen helpen zien en bijstaan bij hun opleiding en verdere leven. Een donatie maakt hierin het verschil. Niet enkel van geld, maar ook van ogen. Een beetje een vreemd idee, maar wel recht voor de raap. De advertentie is een simpele afbeelding van een jong meisje. Maar sla je de pagina om, dan zie je dat er gaten zitten op de plek van haar ogen. Haar nieuwe ogen weliswaar. Want deze ontving ze van de vrouw op de pagina erachter.

NAB - Donate eyes ad

La Fabril – Olimpia 

Wat is voor velen onder ons de meest gekende manier om een insect in huis dood te slaan? Een magazine oprollen en ‘pets’… gedaan ermee. De advertentie van La Fabril, een merk dat kuisproducten aanbiedt, zorgde voor een strip die je rond je magazine kon binden, klaar voor de aanval. Vreemd genoeg stond daarop de boodschap ‘Stop killing bugs with your favourite magazine’. Neen, u hoeft enkel het nieuwe, insectenafstotend poetsmiddel Olimpia te kopen en u zult nooit nog een insect met uw favoriete magazine hoeven neerslaan.

OLIMPIA

Aegon

Hoe pak je als nieuw samenwonenden de geldzaken het beste aan? Dat was de vraag die de Nederlands bank Aegon zich ook stelde. Het antwoord luidde dan ook ‘praat erover’. Maar zo’n gesprek starten is vaak niet eenvoudig en ongemakkelijk. Om het gemakkelijker te maken, ontwierp Aegon een kaartspel dat je uit de advertentie in het magazine kon halen. Op de achterkant van elke kaart staat een vraag die cruciaal is bij de bespreking van de financiën. En het is nog een leuk spel ook.

Aegon ad Lets talk moneyAegon Lets talk money ad game

Meer inspiratie en creativiteit vindt u hier: